Verdensberømt på ABC-øyene

Norske artister som har vokst seg for store for hjemlandet blir først og fremst store i Tyskland eller Japan. Ikke så ofte på vestindiske øyer.
VERDENSBERØMT? Bildet Plagiacci bruker i forbindelse med sin lansering av sin konsertsesong i 1989, kan tyde på at berømmelsen fra De små Antiller gikk til hodet på vokalkvartetten, men vi mistenker at det er et utslag av nordnorsk selvironi. Innfelt ser vi coveret på Juni Juliets LP «Lew Foi Kas» hvor Plagiacci deltok på tittellåten. Foto: Faksimile fra bladet «Tromsø» 9. juni 1989. 

VERDENSBERØMT? Bildet Plagiacci bruker i forbindelse med sin lansering av sin konsertsesong i 1989, kan tyde på at berømmelsen fra De små Antiller gikk til hodet på vokalkvartetten, men vi mistenker at det er et utslag av nordnorsk selvironi. Innfelt ser vi coveret på Juni Juliets LP «Lew Foi Kas» hvor Plagiacci deltok på tittellåten. Foto: Faksimile fra bladet «Tromsø» 9. juni 1989. 

Men Plagiacci, vokalgruppa fra Tromsø, har ikke alltid gjort det samme som andre norske artister, selv om navnet kan tyde på noe annet. På 80-tallet var de kjent for sin vokaljazz, ikke ulik Manhattan Transfer som også fylte norske spillesteder det samme tiåret.

Etter en konsert på Prelaten, tok Juni Juliet, en omreisende trubadur fra den karibiske øya Curaçao, kontakt med dem. Deres «sound» var akkurat det han trengte til en av låtene på hans nye plate.

LES OGSÅ: Rockestjerna som ble tromsøværing

Større enn Elvis

Plagiacci som på dette tidspunktet besto av Roar og Gry Dons, Pjokken Eide og Sissel Kvambe (senere erstattet av Marit Sandvik), var i utgangspunktet skeptisk, men lot seg overtale da Juliet fortalte dem at hjemme på Curaçao var han større enn Elvis og Michael Jackson. Til sammen!

– Det endte med at vi sa ja. Teksten som for oss var helt uforståelig ble skrevet ned med lydskrift, og fikk i samarbeid med en Juliet som ikke var notekyndig laget et arrangement for vår sang. Deretter la vi på vår backingvokal i Studio Aurora i Tromsdalen, fortalte Pjokken Eide til «Tromsøs» Helge Matland den 22. mars 1989.

LES OGSÅ: Fra «djevelens musikk» til «superkult»

– Pjukken, Pjukken

Juliet forlot deretter byen og lot ikke høre fra seg igjen inntil Eide ved en tilfeldighet snublet over Juliet på Karl Johan.

– Plutselig hørte jeg bak meg en stemme som ropte «Pjukken, Pjukken. How are you». Jeg snudde meg, og ble omfavnet av en kraftig neger som nesten knekte ribbeina på meg.

Mange vil nok reagere på Eides ordvalg, men for 30 år siden var ordet «neger» gangbar mynt i ethvert vokabular, også undertegnedes. Heldigvis forandrer språket seg i takt med vår innsikt.

På Karl Johan kunne Juni Juliet fortelle om suksessen låten deres, «Lew Foi Kas», hadde hatt ved å toppe salgslistene på Curaçao, Aruba, Bonaire og St. Martin og hadde blitt tittelmelodi for Curaçao mest populære TV-serie.

LES OGSÅ: Udødelige, feststemte amatører

Overmot? Neppe.

Kanskje var det denne suksessen som gikk til Pjokken Eides hode da han noen måneder senere tok kontakt med «Tromsø»:

– Jeg har et tips til deg. Kan du lage en liten notis over fem spalter på første side om at en topptrimmet og særdeles samstemt utgave av Plagiacci åpner sin konsertsesong på Prelaten? Skulle dette være et tusentips, så er det greit at du beholder pengene selv.

Ved nærmere ettertanke høres dette ut som noe Pjokken Eide med sin unike humoristiske sans, kunne sagt uavhengig av fordums suksesser. Og fordi Plagiacci var så gode innenfor sin sjanger.

Feedback har ikke lyktes i å finne en innspilling av denne sangen, men den er Plagiacci eneste oppføring på musikknettstedet Discogs.com.

«ABC-øyene», Aruba, Bonaire og Curaçao, er en fellesbetegnelse på de tre vestligste øyene i De små Antiller. Lar seg vanskelig forveksle med ABC-øyene utenfor Alaska.

LES ALLE Feedbacks musikkminer her.