Det hadde han vel nesten allerede for øvrig bestemt seg for da han fra niårsalderen tok pianotimer hos Malfrid Hansen i Strandgata 36.

Da han var 19 var han tilbake i byen og overrasket sin pianolærerinne på en av hennes elevkonserter. Hun greide til og med å overtale ham, til å spille et stykke. Valget falt på en konsertsonate av Franz Liszt, en av romantikkens fremste eksponenter. Hagen Olsen var beskyldt for å være en «Romantiker». En uhelbredelig en, tydeligvis.

«En musikalsk nytelse»

– Jeg nekter ikke for at det er den perioden i musikken jeg har holdt meg til. Den er kanskje den rikeste også. Og man må spille det man liker og det man forstår, ellers blir det mekanisk.

– Det var en ren musikalsk nytelse å høre ham. Velkommen hjem, unge mann, og det morsomste [er at du er] like uforfalsket som da du for, skrev «Tromsøs» anmelder av kulturelle innslag, Korn. Bratsberg, 29. juni 1962.

Den samme sommeren spilte han i Robukta da «Tromsøklubben» i Oslo arrangerte «hyggeaften» i Robukta. Vi formoder vel at han var medlem av foreningen som til tider, og særlig på sommeren, nok var bedre representert i sin hjemby enn i Oslo.

En investering?

Etter debuten gikk Hagen-Olsen tre år på musikkonservatoriet i Paris og deretter studerte han ved Manhattan School of Music bare avbrutt av et år hvor han spilte konserter i hjemlandet.

I 1968 var han hjemom en tur. Her håpte han å få til en større konsertturné, mens han arbeidet på familiens farvehandel.

– Det er riktig nok at det ligger adskillig større investeringer bak en yrkespianist enn folk flest tror – hvis en vil kalle det investering. Og det er ikke så enkelt at man er utlært en gang for alle etter et par års læretid, sa Hagen Olsen til «Tromsøs» Ragnar Olsen 1. juni 1968.

Konsertpianist i en mindre by

Under oppholdet her i Tromsø søkte han på stipend for å få til et opphold ved Juilliard School of Music i New York. Men framtida var tydeligvis et tema for den unge musikeren.

– Det er vanskelig å være konsertpianist i en mindre by. Det vil neppe kunne la seg gjøre å leve av det, sa han.

Det var kanskje derfor Hagen Olsen bosatte seg i Sverige da han fikk sjansen. Et to års vikariat som pianolærer i Piteå ble til ytterligere tre år i Örnsköldsvik før den kommunale musikkskolen i Stockholm headhuntet ham til sin stab i 1975.

Karl Otto Hagen Olsen pensjonerte seg i 2011 og bor i dag i Lidingö utenfor Stockholm. Og den 1. november 2019 fyller han 76 år. Feedback gratulerer så mye med dagen.

LES ALLE Feedbacks musikkminner.