Jack Blaine Dailey (1929–2006) kranglet med byens arrangører:

– Tror De rock’n'roll er på retur nå?

Etter at den «verdensberømte» stjerna tok til orde for at tromsøungdom manglet et dansested og at byens konsertarrangører var for griske, spilte han aldri her i byen igjen.
POPULÆR? Til tross for at byens restauratører setter spørsmålstegn ved Daileys popularitet, er det mye som taler for at han var en folkekjær og avholdt artist i de vel 20 årene han bodde her i landet. Han turnerte ofte og tok da gjerne med seg nye band og musikere som fikk anledning til å vise seg fram, tilegne seg erfaringer og ikke minst tjene litt penger. Dette bildet er fra 1960 – kanskje tatt i kafeen på Robukta? – og var en del av utstillinga «Gatelangs med fotograf Knut Stokmo» ved Perspektivet Museum. Det er nå tilgjengelig i den nylig utgitte katalogen fra utstillinga. 
        
            (Foto: Knut Stokmo)

POPULÆR? Til tross for at byens restauratører setter spørsmålstegn ved Daileys popularitet, er det mye som taler for at han var en folkekjær og avholdt artist i de vel 20 årene han bodde her i landet. Han turnerte ofte og tok da gjerne med seg nye band og musikere som fikk anledning til å vise seg fram, tilegne seg erfaringer og ikke minst tjene litt penger. Dette bildet er fra 1960 – kanskje tatt i kafeen på Robukta? – og var en del av utstillinga «Gatelangs med fotograf Knut Stokmo» ved Perspektivet Museum. Det er nå tilgjengelig i den nylig utgitte katalogen fra utstillinga.  Foto: Knut Stokmo

Rart, det der.

Jack Dailey spilte flere ganger etter at han bosatte seg i Norge rundt 1960. Det kan imidlertid virke som om han ikke var den ivrigste til å spille inn sanger, men på Spotify kan du høre to av dem: Jack Dailey på Spotify.

– Nå har han i et par uker begeistret Tromsøs restaurantpublikum med sin neddempede rock-stil. Men hans allsidige talent omfatter også «Nordlandsnetter» på norsk, skrev «Tromsø» den 9. april 1960. Han var da på vei sørover.

LES OGSÅ historien bak «Nordlandsnetter».

«Moderat rock»

Og sjarmøren kunne unektelig snakke for seg:

– Norge er et av de vakreste land jeg har opplevd. Fjordene, fjellene og pikene. Men veiene!?! Til Narvik må jeg om jeg er nødt til å svømme.

Det sto nemlig i kontrakten.

Likevel hadde den amerikanske stjerna tid til en prat med «Tromsø».

– Tror De rock’n roll er på retur nå?

– I hvertfall i statene. Her i Europa ser det ut til at den er mer seiglivet. En annen ting er at den europeiske rock’en er mer «kultivert», mindre bråkete, sa Dailey som hadde lite til overs for «stilen» til Elvis Presley og Little Richard, men ingenting mot personene. Dailey tok til orde for det avisa kalte «moderat rock».

LES OGSÅ: Dailey er ikke den eneste amerikanske superstjerna som gjorde nordmann av seg

«Byen trenger et dansested»

I 1966 kom han tilbake til byen og spilte tre konserter med backingbandet Cool Cats fra Oslo. De hadde da forsøkt å få i stand danseforestillinger for ungdommen.

– Ut fra mine opphold her i Tromsø er jeg mer og mer blitt klar over at denne byen trenger et skikkelig dansested – ikke bare plasser der man både må spise og drikke dersom man ønsker å gå ut en aften. Den alminnelige gutt og pike har ikke råd til slikt, mente Dailey

– Jeg er hjertens enig med ham, sa Birger Hansen ved Alfheim påfølgende dag. Han var en av flere som hadde takket nei til Daileys forslag. Hovedårsaken var visstnok at Dailey krevde 3000 kroner noe Hansen syntes var for dyrt.

Jack Dailey ga seg imidlertid ikke og viste til at selv om han og bandet skulle ha betalt, tjente arrangørene både på Finnsnes og i Moen samfunnshus i Målselv penger på konsertene hans.

– Nei, Tromsø er og blir Tromsø. Man er tydeligvis redd for å satse her i byen, sa Dailey.

LES OGSÅ: Da Emmylou Harris kom til Tromsø og ble skremt av en narviking

Av med silkehanskene

Hansen hadde tatt av seg silkehanskene for sitt neste leserbrev:

– I deres oppstilling over hvor gode penger arrangørene på Deres andre besøkssteder har tjent, «glemte» de å ta med Sørreisa.

Konserten brakte inn 1360 kroner. Totalt. I tillegg understreket han det dårlige oppmøtet på konsertene på Arbeiderforeninga («halvfulle hus pluss en avlyst forestilling»)

Hansen anmodet heller Dailey om at neste gang – «hvis det blir noen neste gang» – fikk heller ha fornuftige billettpriser.

– I tilfelle de kommer, bør De i så fall høyne kvaliteten betraktelig, avsluttet Hansen.

Dailey kom ikke tilbake, så vidt vi kan se. Heretter måtte hans fans i Tromsø nøye seg med å høre ham på radio.

Dagens bilde er tatt av en ung fotograf Knut Stokmo og var en del av utstillinga «Gatelangs med fotograf Knut Stokmo» ved Perspektivet Museum. Lørdag 23. november lanserer museet og fotografen katalogen fra utstillinga. Da kan du samtidig få den signert.

LES ALLE Feedbacks musikkminner

Kilder: Bladet Tromsø 30. mars, 9. april 1960, 19. februar, 21., 22. februar, 23. februar 1966.