Hva skjedde med pengene fra «Tromsølåt»?

– Av og til kan tålmodighet lønne seg

Når kommunen solgte øvingslokalene, tok Tromsøs musikere selv grep, arrangerte en rekke minifestivaler og samlet inn penger til egne øvingslokaler.
INITIATIVTAKERE: Tommy Sivertsen, Per Kyrre Reymert og Ulf Jensen foran Fokus kino hvor den første «Tromsølåt»-konserten ble arrangert i 1976. Tor Kjelsberg var ikke til stede på bildet, men på våre nettsider finner dere et fortvilt bilde av ham også.   (Foto: Arne Blix)

INITIATIVTAKERE: Tommy Sivertsen, Per Kyrre Reymert og Ulf Jensen foran Fokus kino hvor den første «Tromsølåt»-konserten ble arrangert i 1976. Tor Kjelsberg var ikke til stede på bildet, men på våre nettsider finner dere et fortvilt bilde av ham også.   Foto: Arne Blix

TÅLMODIG: - Hvor lenge må vi vente på lokaler, spør en fortvilt Tor Kjelsberg den 23. juli 1983.  (Foto: Leif A. Danielsen)

TÅLMODIG: - Hvor lenge må vi vente på lokaler, spør en fortvilt Tor Kjelsberg den 23. juli 1983.  Foto: Leif A. Danielsen

1 / 2

– Lokalene på Strimmelen skole ble solgt uten at musikerne fikk by på dem, Da stilte alle amatørmusikerne i byen opp – gratis – for å samle inn penger til nye øvingslokaler. En klassisk amatørmusikerdugnad til felles beste, sier Per Kyrre Reymert, en av initiativtakerne til «Tromsø-låt» i 1976, til Feedback i dag.

– Også fikk dere vist fram hva byens musikere var gode for?

– Ja, ikke minst!

LES OM FØRSTE TROMSØLÅT: Konserten som overrasket

Luksusproblem

Før den første konserten i 1976 var et av arrangørenes «største problem å nettopp plukke ut grupper. Vi hadde så altfor mange å velge mellom».

Resultatet ble altså minifestivalen «Tromsølåt». Mens de andre initiativtakerne Tor Kjelsberg, Ulf Jensen og Tommy Sivertsen alle var og er musikere, spiller ikke Reymert noe instrument.

– Jeg var konferansier og bandt showet sammen, så jeg kom meg på scenen likevel, sier han og ler godt.

LES OGSÅ: Charterjul for «Pusekatter» på Gran Canaria

Velfortjent tiårsjubileum

Konsertene ble holdt på gamle Fokus kino.

– Og som alle som har spilt der vet er det dårlige garderobeforhold der. Det vil si der er ingen. Det skapte jo noen interessante utfordringer når alt måtte foregå for åpen scene.

«Tromsølåt» rakk å feire 10-årsjubileum og presentere 234 musikere på scenen, før arrangementet forsvant fra medienes søkelys. Etter hvert begynte imidlertid tromsøværingene å etterlyse hva pengene hadde gått til.

– Det er på tide at noe skjer og det er på høy tid at pengene fra «Tromsølåt» kan gå til øvingslokaler for musikere fra byen, skrev «Tromsø» på lederplass 10. mai 2006. På den tiden var det snakk om at «rock kan bli en vekstnæring for byen».

– Parallelt med konsertene arbeidet vi jo med å finne øvingslokaler og var blant annet på Kysten, Lærfabrikken og Alfheim. Vi hadde arkitekter som jobbet gratis for oss for å finne gode løsninger, men vi fant ikke det rette lokalet. Vi var ikke interessert i korttidslokaler, men ønsket å finne lokaler som kunne sikre en kontinuitet for musikerne, sier Reymert.

LES OGSÅ: – Statsstøtte til rocken!

Donert til Tvibit

Løsningen ble til slutt å donere pengene til kommunen.

– Vi hadde god kontakt med kommunen underveis i prosessen, særlig med kultursjef Kåre Sørensen. Til sammen ga vi 992.000 kroner til kommunen i 2009, og i 2016 ble de gitt til Tvibit, hvor de skulle gå til teknisk utstyr som for eksempel mikrofoner og mikseanlegg. Etter at pengene våre hadde stått på konto og forrentet seg siden 2009, ble det vel til slutt over en million kroner.

Så, det er sant som Reymert sier:

– Av og til kan tålmodighet lønne seg. Men bare av og til.

LES ALLE Feedbacks musikkminner