Musikkminnet

Tidenes største konsert i Tromsø?

Overskriften får deg kanskje til å tenke på artister som James Brown, Iggy Pop, 50 Cent, Ozzy Osbourne, John Fogerty, Jerry Lee Lewis, Deep Purple eller kanskje Motörhead?
«STORSLÅTT OG VAKKERT»: Slik karakteriserte «Tromsøs» anmelder forestillingen som Tromsø Symfoniorkester satte opp i 1997. Her ser vi solistene Carsten Stabell (fra venstre), Terje Andersen, Torgunn Birkeland, Marit Osnes Aambøe og dirigent Bjarte Engeset. Og mange kjente fjes i bakgrunnen. Ser du noen kjente på bildet, send meg gjerne en epost.  (Foto: Helge Matland)

«STORSLÅTT OG VAKKERT»: Slik karakteriserte «Tromsøs» anmelder forestillingen som Tromsø Symfoniorkester satte opp i 1997. Her ser vi solistene Carsten Stabell (fra venstre), Terje Andersen, Torgunn Birkeland, Marit Osnes Aambøe og dirigent Bjarte Engeset. Og mange kjente fjes i bakgrunnen. Ser du noen kjente på bildet, send meg gjerne en epost.  Foto: Helge Matland

Fra øvingene i forkant av konserten. Foto: Helge Matland 

Fra øvingene i forkant av konserten. Foto: Helge Matland 

1 / 2

For overskrifta er selvfølgelig bare lureri. Det vi mener er Tromsøs største konsertproduksjon gjennom tidene, men for en kulturinteressert by som vår er ikke det noe å kimse av.

Selvfølgelig har midlene vært små på produksjonssiden opp gjennom årene, men trangen etter å oppleve storslåtte konsertopplevelser, uansett hvor små de måtte være, sitter i oss. Så når man da har anledningen, hvorfor ikke slå til?

LES OGSÅ: Verdensturné i Nordland og Troms - itromso.no

Tok store deler av budsjettet

Om det var det de tenkte, Tromsø symfoniorkester, da de satte opp monsterforestillingen av Giuseppe Verdis «Requiem».

– Sjøl om dette er en produksjon som tar en relativt stor del av orkesterets årsbudsjett, så er det likevel så viktig å kunne gi publikum en slik konsert at det ikke er problemer med å forsvare den. [ ...] Ingenting kan måle seg med den opplevelse det kan gi publikum å få overvære en konsert som denne med stort orkester, stort kor og fremragende solister, sa Bjarte Engeset, Tromsø Symfoniorkesters kunstneriske leder, til «Tromsøs» høykulturelle alibi, Helge Matland.

Engeset håpet i all ydmykhet at dette skulle bli en konsert som Tromsø ville huske lenge.

LES OGSÅ: Nattens musikkliv

En inspirert bassist

Og kanskje inspirere noen unge sjeler. Kontrabassist Stein Paulsen fortalte i en pause mellom øvingene at han hadde vært med på en liknende storkonsert tidligere:

– Jeg var så heldig å få være med på ei framføring alt som tolvåring. Det var nok ikke så mye jeg hadde å bidra med den gang, men opplevelsen fikk meg til å bestemme meg for at det var musiker jeg skulle bli.

Tilbake til 1887 og Verdis «Requiem». Verket var ikke tilfeldig valgt.

– «Requiem» er velegnet til å skrelle vekk alle de negative holdninger mange har til symfonikonserter og den negative klang av «finkultur» som er knyttet til dem, sa Engeset.

LES OGSÅ: Tromsdalens store sønner

Showtime

Totalt skulle over 250 musikere stå på scenen – en ikke ubetydelig del av dem i koret – så logistikken var ei utfordring. Flere av sangerne hadde begynt allerede året i forveien, mens Konservatoriekoret begynte litt senere. De andre korene var Tromsø Kammerkor og Tromsø økumeniske kor (Trøkk).

Helga 26.–27. april 1997 var det showtime.

– Ønsker du en god sitteplass? Bestill billett nå!, sto det i reklamen.

– Vakkert, storslått og dramatisk, var Helge Matlands dom i avisa den 28. april.

LES ALLE Feedbacks musikkminner.