The Call med fotoforbud:

Bandet med primadonnanykker

Da det amerikanske rockebandet The Call spilte her i 1988, var det en todelt opplevelse for «Tromsøs» utsendte reporter.
ET FORBUDT BILDE: Da The Call besøkte Tromsø i 1988 la de ned fotoforbud fra konserten, så dette bildet er faktisk forbudt. Når avisa i dag blir konfrontert med et fotoforbud, takker vi gjerne nei til å delta, men det gjorde vi ikke i 1988. Vi lot heller fotografen snike seg inn, uten risikotillegg, vil jeg tro – for å ta et bilde av Michael Been på scenen i Ungdommens Hus på Brygga. Foto: Bjørn Jørgensen 

ET FORBUDT BILDE: Da The Call besøkte Tromsø i 1988 la de ned fotoforbud fra konserten, så dette bildet er faktisk forbudt. Når avisa i dag blir konfrontert med et fotoforbud, takker vi gjerne nei til å delta, men det gjorde vi ikke i 1988. Vi lot heller fotografen snike seg inn, uten risikotillegg, vil jeg tro – for å ta et bilde av Michael Been på scenen i Ungdommens Hus på Brygga. Foto: Bjørn Jørgensen 

1 / 1

The Call fra California satt ikke på den øverste hylla hva 80-tallets rockestjerner angikk, men det så ikke ut til at de hadde innsett det selv. Det fikk journalist Baard O. Aakvaag erfare.

– Et intervju med gruppen ble arrangert, men medlemmene viste tydelig primadonna-nykker overfor pressen. De nektet å la seg fotografere og la for dagen en arrogant holdning overfor lokalavisens utsendte representant, skrev han i «Tromsø» 13. juni 1988, dagen etter bandets konsert på Ungdommens Hus.

LES OGSÅ: Da «kongen» møtte The Man in Black

Snikfotograferte bandet

Men du kødder ikke med lokalavisa. Vi vet nemlig råd:

– Vår fotograf måtte derfor snike seg inn med kameraet sitt for å fotografere under konserten.

Til tros for at konserten var «glimrende» er det tydelig at omstendighetene rundt konserten la en klar demper på journalistens engasjement, selv om han prøvde å være rettferdig:

– Konserten er det ikke så mye å si om. Vi er kommet til juni måned. Likevel kan vi slå fast at vi har vært vitne til halvårets konsert. Tøffere og mere profesjonelt kan det ikke bli.

LES OGSÅ: Willie Nelson i Tromsø: Outlaw og «norgesvenn»

Varmet opp for Peter Gabriel

Siden bandet kom sammen i Santa Cruz, California i 1980 slet de med å finne den kommersielle suksessen, til tross for at Peter Gabriel likte debutskiva «The Call» så godt at han tok dem med som oppvarmingsband. «Reconciled» (1986) ble imidlertid deres kommersielle gjennombrudd. Peter Gabriel hadde ikke mistet troen på dem og deltok som gjest på skiva sammen med Jim Kerr, Robbie Robertson og Garth Hudson.

Det kunne imidlertid virke som om Elektra, The Calls plateselskap, mistet troen på bandet noen år senere med skiva «Let the Day Begin» (1989) da selskapet bestilte for få eksemplarer.

LES OGSÅ: Odd Arve Eilertsen: - Trives best i bakgrunnen
 

– Vi vil si noe mer

Backstage i Tromsø snakket vokalist og bassist Michael Been (1950–2010) og Scott Musick om samarbeidet med Peter Gabriel, Beens skuespillerkarriere (han spilte i «The Last Temptation of Christ») og låtskriving:

– Det nytter ikke lenger å komme med «I love you, honey». Det har vært sunget tusen ganger før. Vi vil si noe annet, noe mer, sa Musick om Beens tekster.

Bandet har i hvert fall delvis lyktes i sitt forsett. Da visepresident Al Gore prøvde å rykke opp til president i 2000 brukte han låta «Let the Day Begin» før valgmøtene sine.

Michael Been døde i Belgia mens han arbeidet som lydtekniker for sin sønns band Black Rebel Motorcycle Club. Sønnen Robert Levon Been har senere spilt sammen med The Call for å hedre sin fars minne.

LES ALLE Feedbacks musikkminner.

Lytt til The Call på Spotify.