– Dette luktet det Petter Dass av

Til tross for en hoderystende opplevelse i Tromsø, mistet ikke Norges fremste tolker av middelalderballader trua på nordlendingene.
FRAKTET MED FEMBØRING AKKURAT SOM PETTER DASS: Dette er «Merkur» som fraktet Birgitte Grimstad og Erik Bye (innfelt) til Trondenes da partene tilfeldigvis møttes i Harstad-traktene sommeren 1978. Foto: Ukjent 

FRAKTET MED FEMBØRING AKKURAT SOM PETTER DASS: Dette er «Merkur» som fraktet Birgitte Grimstad og Erik Bye (innfelt) til Trondenes da partene tilfeldigvis møttes i Harstad-traktene sommeren 1978. Foto: Ukjent 

1 / 1

Og bra var det fordi da Kirkelig Kulturverksted i 1978 skulle gi ut plata «En dobbelt deylighed» med dikterprestens Petter Dass’ salmer, henvendte de seg til Birgitte Grimstad og Erik Bye.

DENNE ARTIKKELEN kommer med sitt eget soundtrack: Lytt til «En dobbelt deylighed»

Bakgrunnen for det første valget var kanskje Grimstads musikalske spennvidde far barnesanger via protestviser, til kirkemusikk og middelalderballader. Og hun var en av Norges mest populære visesangere.

Erik Bye hadde allerede framført Petter Dass (1647–1707) med Sandnessjøen mannskor i Alstahaug kirke allerede i 1972, og ville nok ikke skade platesalget, han heller. I hvert fall ikke på 70-tallet.

LES OGSÅ: Nattens musikkliv

Sommerros lekre arrangementer

Fra et nordnorsk ståsted ville det være nærliggende å etterlyse nordnorske sangere, men Petter Dass’ skriftmål var nok nærmere både Byes bokmål og dansk som Grimstad hadde et nært kjennskap til gjennom sin danske far, sangeren Aksel Schiøtz (1906-1975). Derfor forbigår vi det åpenbare spørsmålet og slår heller fast at plata er solid musikalsk håndverk med lekre arrangementer av Henning Sommerro og kanskje den mest sjarmerende presentasjonen av dikterprestens dikt.

LES OGSÅ: Bandet måtte brette 500 platecover

Første gang Grimstad var i Tromsø ble hun beskrevet som en «Sangfugl i vinter-Tromsø» av bladet «Tromsø»:

Nitidig arbeid

– 14 nordnorske kuldegrader og like nordnorsk mørketid kunne ikke forhindre Birgitte Grimstad å øse av sin uhyre rike skatt av viser for en fullsatt festsal i Tromsø sparebank, skrev vi 21. januar 1971.

– Alltid sang hun like elegant, og bare det å holde sitt publikum i ånde i halvannen time er en prestasjon. Hun har utvilsomt nøye studert sitt emne og man kan bare ane det nitidige arbeid som ligger bak når hun lekende lett framfører vise etter vise nærmest på løpende bånd i det uendelige.

LES OGSÅ: Tromsdalens store sønner

I 1974 var hun hyret inn som pauseinnslag i en moteoppvisning. Det gikk ikke like bra:

Ristet på hodet av Tromsø

– Birgitte Grimstad var som vanlig en opplevelse, – bare så synd at noen få i salen skulle ødelegge for så mange. Hun kunne gitt publikum enda mer. Det er forøvrig ikke hver dag en artist rister på hodet når vedkommende forlater podiet i Tromsø, skrev «Tromsø» 7. september 1974.

Heldigvis bar hun som sagt ikke nag, spilte inn plata og holdt konserter både i sør og i nord. Sommeren 1978 fikk hun og Erik Bye skyss av den velkjente fembøringen «Merkur» fra Tromsø til en konsert i Trondenes kirke som rapportert av «Tromsø» 18. oktober 1978:

– Der sto publikum på kirkebakken, og presten tok imot med flagrende kjole. Erik Bye som fikk prøve seg med styrevolen på «Merkur» utbrøt i spontan begeistring.

– Dette luktet det Petter Dass av.

LES ALLE Feedbacks musikkminner.