Det som i tre år har hett Sommerlyst ungdomsfestival (SUF), har byttet navn til årets Baklengsfestival. Hva er ikke bedre enn å ha Tromsøs egne popdronning, Dagny, øverst på plakaten.

Konseptet er enkelt. Ved hjelp av tilvalgsfaget «sal og scene» har Buktafestivalen vært involvert som mentorer for å få en scene opp, booke artister og alt som hører en skikkelig musikkfestival til.

– Det er viktig for oss at det er deres regi og deres ønskede band som fyller scenen. De skal fylle innholdet, mens vi hjelper dem med søknader og lærer dem om budsjett og bud på band, sier Egil Damsgård, som er produsent for Buktafestivalen.

Han mener det velutviklede konseptet på Sommelyst er spisset og bare blir bedre for hvert år det arrangeres.

STOLT: Produsent i Buktafestivalen, Egil Damsgård, er fornøyd med hva ungdommene har fått til på Sommerlyst. Foto: DANIEL LILLEENG

– Fantastisk!

Arrangørene selv, som er en valgfagsgruppe på 30 elever, er kokfornøyd med avviklingen så langt.

– Det er helt fantastisk, sier Eline Marie Dragland (16), som har områdeansvar under festivalen.

– De siste dagene har det vært hektisk for å få på plass det siste med gjerder og duker rundt området, sier medelev Lykke Linea Karlsen-Bæck (15). Og selv om elevene kanskje ikke har vært så mye hjemme de siste dagene, får de velsignelse hjemmefra med godkjent fravær rundt middagsbordet.

– De synes det er stas at det er vi som lager festivalen. Vi får god hjelp fra Bukta, og det er deres fortjeneste at vi har booket Dagny. Jeg har veldig lyst å drive med dette videre. Kanskje er jeg den neste Bukta-sjefen, sier Emilie Johansen (16).

– Men det er veldig mye stress da. For litt siden holdt alle gjerdene på å kollapse på grunn av vind, men vi ordnet det kjapt, sier Karlsen-Bæck.

Foto: DANIEL LILLEENG

Ser ringvirkningene

Dette er langt fra det første Buktafestivalen bidrar med i byen for å bedre arrangør- og musikkmiljøet i byen. Bukta battle har gått sin seiersgang hvert eneste år hvor lokale band kan vinne spillejobber på Bukta. I tillegg er også fritidsklubben på Stakkevollan, Audiator, godt med på arrangørsiden. Nå ser også Bukta-ledelsen ringvirkningene av Baklengsfestivalen.

– Nå når førsteårsarrangørene har blitt eldre har de endt opp med ansvarsfunksjoner i Bukta. Det gir en rekruttering som kommer tilbake til oss når noen får mersmak på avvikling av festival. Jeg er sikker på at vi vil se flere av disse ungdommene i sentrale festivalstillinger i årene fremover, sier Damsgård.

Han mener at det ikke bare er Bukta som vil dra nytte av det voksende miljøet av festivalarrangører. Produsenten ser flere som går til Nordisk ungdoms filmfestival (NUFF) og andre organisasjoner som arrangerer større arrangementer.

– Dette vil løfte Tromsø som kulturby fremover.

Jobber med arrangørskolen

Buktafestivalen legger ikke skjul på at de ønsker å gjøre mer med ungdom i form av kompetanseheving. Det siste året har de involvert yngre i lederroller for blant annet Bukta battle. I tillegg har de startet arrangørskolen internt i Buktafestivalen.

– Vi har et prosjekt som heter arrangørskolen hvor vi drar ut og henter engasjerte elever for å inkludere dem i våre prosjekter og lære dem videre. På lang sikt kan vi tilby dem en jobb for Buktafestivalen. For at ungdommer skal oppleve gode konserter og arrangementer må de ha regien selv. Vi tror dette er den riktige måten å jobbe på. Vi ser at de kan bli ressurser for oss i fremtiden, sier Egil Damsgård.

Egil Damsgård Foto: DANIEL LILLEENG