I oktober kommer Nord-Norge til Japan. Med norsk musikk og nordnorske bedrifter skal de åpne det japanske markedet for den nordligste landsdelen.

Tre Tromsø-bedrifter

– Vi ønsker å skape større verdier i Nord-Norge og en økt grad av eksport, sier rådgiver i Innovasjon Norge Arktis, Siw Bang Larsen.

Det er Innovasjon Norge Arktis som plukker ut hvilke bedrifter som skal være med på turneen. Ikke alle bedriftene er plukket ut enda, men fra Tromsø er Mack, Stella Polaris og Tromsø Safari sikret en Japan-tur.

Tromsø-øl i Japan

Mack vil servere sitt øl på arrangementene knyttet til NOSOs konserter.

– Dette er en mulighet for oss til å komme i kontakt med folk i industrien og vise fram produktene våre, sier kommersiell direktør i Mack, Roger Karlsen.

Mack ønsker å satse på det asiatiske markedet, og turen til Japan blir en forsiktig start.

– Nesten alle bryggeriene i verden ser mot Asia, og det er knalltøff konkurranse. Dette er en fin mulighet for oss å starte og bli kjent med markedet, sier Karlsen.

Spiller på landsdelen

Arctic, Isbjørn, Midnattssol og Nordlys skal bli med til Japan.

– Det er en fascinasjon i Asia og Japan for det nordnorske med kulde, nordlys og midnattssol. De fire ølsortene spiller på landsdelen vår, sier Karlsen.

LES OGSÅ: Lasse Jangås går fra Nordlys til NOSO

Ikke første turneen

Det er ikke første gang NOSO reiser på en slik turné. I fjor tok de turen til Luleå, Oulu og Vilnius.

– Vi begynner å få erfaring nå og ser at slike turer fungerer. Det er en døråpner, vi skal profilere Nord-Norge i utlandet, sier orkestersjef Torunn Reigstad.

Møte mulige samarbeidspartnere

Hele turen vil vare i ti dager. Der vil NOSO og bedriftene besøke ti byer i Japan. De vil også ta med seg kunst fra Nord-Norsk kunstmuseum. Bedriftene får anledning til å møte mulige samarbeidspartnere, mens NOSO holder konserter.

– Det skal være norsk. Vi vil spille Ole Olsens «Åsgårdsreien», Edvard Grieg, og et utdrag fra bestillingsverket «Lyden av Arktis» av Lasse Thoresen, sier Reigstad.