– Jeg fikk en telefon om vi ønsket 3,2 tonn hvalkjøtt. Et ønske var at det skulle holdes litt av til Buktafestivalen, sier Geir Arne Nordstrand, som er prosjektleder for Matsentralen.

Utvikler samarbeidet

Prosjektet Matsentralen var ikke vanskelig å selge inn til Buktafestivalen, som er opptatt av lokal tilhørighet og ringvirkninger i samfunnet.

– Det er en naturlig link for oss. Vi har mye å lære av Matsentralen. I år skal de bli litt bedre kjent med oss og utvikle samarbeidet videre, sier Lasse Lauritz Pettersen, som er festivalsjef for Buktafestivalen.

LES OGSÅ: Kim Daniel Arthur bygger unik strandbar til Buktafestivalen

Vil ha samtaler

Matsentralen mener nemlig at matkasteproblematikken i Tromsø er et stort problem. Med deres tiltak reiser de rundt på dagligvarebutikker og henter det butikkene normalt ville kastet. Dette er det de 400 frivillige vil få servert mens de jobber på spreng fra søndag 16. til onsdag 25. juli.

– Vi tilrettelegger for den samtalen de har, og jeg tror det vil åpne for holdninger hos folk flest, som de frivillige igjen tar med seg i sin daglige samtale. Jeg har åpnet samtlige samtaler med dette de siste to ukene. Det er ikke sånn at vi gir de frivillige søppel. Det er en kvalitetskontroll som ligger i bunnen, sier Pettersen.

– Ved å synliggjøre disse tingene får du et fokus i samfunnet. Nå skal vi se på logistikken til Bukta og lære av dem. Så dette er en veldig vinn-vinn-situasjon, sier Nordstrand.

Skal bli bedre

Festivalsjefen innrømmer at han fikk en «wake up call» etter å ha møtt Matsentralen. Nå forteller han at Bukta skal bli enda flinkere til å tenke på miljøet.

– Det er alltid noe til overs. Vi er ganske flink i utgangspunktet, men vi har kastet mye mat. Vårt fokus har fram til nå vært å gjenbruke material og alt det vi bruker for å bygge opp festivalen, sier Pettersen.

Matsentralen forteller at det ikke bare blir hvalkjøtt på menyen til de frivillige. Den store gulroten med å diske opp måltider til de frivillige, er at man rett og slett ikke vet hva som dukker opp.

– Det er kjempespennende. Det kan være frukt eller andre ting. Vi supplerer tilbudet som allerede er her. Enten det er yoghurt, melon eller bær, sier Nordstrand.