Bugge Wesseltoft har gjennom tre decennier vært en av de norske musikerne som har satt størst preg på den europeiske jazzscenen. Ikke minst skyldes dette prosjektet New Conception of Jazz som i sin opprinnelige form holdt det gående fra 1996 til 2006.

I fjor vekte han til live igjen New Conception of Jazz i en ny utgave med en ny generasjon strålende jazzmusikere som bidrar til ei utvikling av konseptet.

Duett: Sanskriti Shresthas indiske røtter var sterkt til stede i duetten med gitaristen Oddrun Lilja Jonsdottir.

Denne torsdagskvelden på Hovedscenen i Kulturhuset tok keyboardisten Bugge Wesseltoft sammen med Hanna Paulsberg (saxofon), Oddrun Lilja Jonsdottir (gitar), Sanskriti Shrestha (tablas) og Siv Øyunn Kjenstad (trommer, vokal) et solid grep om sitt publikum.

Vi fikk høre en blanding av musikk Bugge skrev i konseptets første fase i en lett blanding sammen med nytt stoff som er blitt til i det nye.

Og det er helt klart at det går ei tydelig linje fra det ene til det andre. Det vi får servert er en slags totaljazz, musikk uten grenser hvor tradisjonell jazz kombineres med elektronisk jazz og kobler seg også opp mot nærliggende sjangrer som samtidsmusikk og folkemusikk.

Her er det lyriske og melodiøse kobla sammen med det drivende rytmiske med en beat som DJs på en hvilken som helst club kunne misunne dem.

Det vi får høre, er musikk som appellerer til både hjerte og føtter.

Bugge Wesseltoft har utvilsomt hatt et meget lyst øyeblikk da han valgte musikere til sitt nye New Conception of Jazz. De fire unge kvinnene har store individuelle ferdigheter og særpreg som langt mer garva musikere kan misunne dem.

Likevel lar jeg meg minst like mye blende av deres kvaliteter i ensemblespillet med uovertruffen balanse og helhet.