• Jeg er sannelig flink som ryddet så fint i uteboden!

  • Jeg har en sterk og flott kropp.

  • Jeg er en mester til å lage smoothie.

Roser du deg selv? Om du gjør det, høylydt, da er du en god modell for de yngste.

Det er godt å være fornøyd med seg selv. Glem janteloven som sier at du ikke skal tro at du er noe, at du ikke har verdi, at du ikke er flink og enestående.

- Gjør dem positive

Barn trenger ros og bekreftelser fra voksne, hjemme, i barnehagen, på skolen.

Ros bringer barnet inn i en god tilstand, som styrker selvbildet, gjør dem positive til samarbeid og til å mestre nye ferdigheter. Alle, stor og liten, vokser på ros. Den er også smittsom, unger som roses ofte, har lettere for å rose andre, de blir populære og får mange positive meldinger tilbake. Om du synes at barnet ditt av og til oppfører seg dårlig, kan du ignorere - om det ikke handler om skadelig adferd - for så å gi ros med en gang barnet viser den ønskede adferd.

Eks: Dere skal spise middag. Treåringen kommer ikke til bordet. Han leker videre. Dere maser ikke på ham, men ignorerer ham. Dere andre sitter rundt bordet, snakker, ler, spiser. Så kommer han og setter seg. Da får han høre: - Det er så koselig å ha deg også her ved bordet, vil du forsyne deg selv?

Gi masse ros

Å ignorere upassende adferd og bruke ros for å forsterke fin adferd er virksomt.

Barn lærer den adferden de får oppmerksomhet for. Hvis de får mye oppmerksomhet for dårlig oppførsel, vil de fortsette denne uheldige veien. Vær raus med å rose god adferd. Ros kan gis på mange måter: - Du er så flink. - Du er god i idrett. Rosen vil ha større verdi om den er mer konkret:

- Du er flink som hjelper meg med å sette inn i oppvaskmaskinen. Det er jeg glad for.

- Du var god å stoppe ballen sånn at ikke motstanderne fikk mål. Selv om resultatet ikke blir helt bra, må barn få ros for at de prøver:

- Jeg så at du prøvde å være rolig i timen. Det er bra. Ros må heller ikke kun være forbeholdt gjøremål og prestasjoner. Barn må få vite at det har verdi i seg selv.

Det er godt for et barn å få høre: - Du er mamma sin herlige skatt! - Jeg elsker deg helt til sola og tilbake igjen! - Jeg blir så glad over å se deg når du kommer hjem fra skolen. Når et barn skal lære seg en ny ferdighet, for eksempel å svømme, vil ros få det til lettere å mestre. - Se så fint det går når du får rumpa mer opp mot vannflaten. - Nå husket du å svømme med beina også, BRA, la du merke til at du kom fortere fremover da? - Jakka di har du hengt fint opp, men hvorfor lar du skoene stå midt i veien?

Det er kritikken barnet vil merke seg her. Hold derfor rosen rein, ikke pakk inn kritikk sammen med den. Hilsen helsesøster Guri

Helsesøster Guri Midtgard. Foto: Marius Hansen