Dere går turoppover Tønsvikdalen. I vogna sitter Elle. Dere møter noen med en hest.

 –Vovva, sier Elle.

Når mennpasserer sier hun «pappa». Da studerer du fuglelivet i tretoppene.

Barn underett år lager slike kategorier. Firbente dyr er «vovva» og alle menn kan bli«pappa».

Elle bableri ett sett oppover dalen. Med bablingen øver hun seg på ulike uttalebevegelserog hun blir kjent med hvordan de ulike lydene høres ut. Så vender hun seg motutstyrsveska, strekker hendene fram og sier «aa».

 – Å, du vil du ha vann, siermamma, som forsto hva gestene betød.

Før barnauttaler ord, etterligner de språklydene i språket de hører rundt seg. Derfor erdet hørbar forskjell på norsk, fransk og tigrinsk babling.

Rundt ett årkommer de første ordene, se forrige ukes tekst «Ordene kommer». Når barnet erhalvannet år kan det si rundt 50 ord, og mellom 16-20 måneder kommer de inn i«ordspurten» hvor de får en hurtig økning i ordforrådet. Samtidig begynner de åkombinere ord og bruke grammatikk.

Barns språkkan utvikle seg ujevnt. Noen barn venter lenge før de snakker, men når ordeneførst kommer, så kan de hente inn de andre på et blunk.

Når barneter mellom to og tre år kan det forstå opp-ned, gå-stopp, liten-stor, inn-ut. Detkan forstå en beskjed som: - Hent boka og legg den på bordet. Og de kan høre påhistorier som varer en stund. Foreldre forstår godt hva barnet sier.

Tre til fireårs gamle barn blir forstått av andre, utenfor familien. De bruker setninger påfire ord eller mer, og de kan fortelle om noe som skjedde i barnehagen.

Mellom fireog fem år kan barn følge med på innviklede beskrivelser og de kan selv fortelleei historie entusiastisk og detaljert. De kommuniserer lett med andre barn ogmed voksne. De kan noen bokstaver og tall. Noen ganger dukker det opputfordringer. En fireåring skulle fortelle foreldrene noe som skjedde for lenge,lenge siden: - Det var i kjempe-overi-overigår!

Han vistestor kreativitet.

Å stimulerebarns språkutvikling er å lage et språklig miljø: Snakke sammen omhverdagssituasjoner, se i bøker, prate-lese. Bruk enkle og korte setninger tilde minste, og utvide dem etter hvert som forståelsen vokser. Innfør nye ord ivokabularet. Du kan gjenta det barnet sier, med riktig uttale og grammatikk. Omdu retter på det barnet sier, vil det kunne føle seg mislykket. Rolleleker erpopulære hos fireåringer.  Og eventyr kandramatiseres som for eksempel «Bukkene Bruse». Da blir det rekvisitter avstoler og tepper. Og sikkert ei artig forestilling!

Hilsen

HelsesøsterGuri