Jentemobbing er mobbing på lik linje som annen mobbing, men utenforstående ser den ikke så godt. Det er mindre innslag av fysisk vold mellom jenter.

De bruker oftere indirekte og skjulte metoder som baksnakking, ryktespredning, utestenging og manipulering av vennskap.

Venninnerelasjoner er ofte svært tette. Det utveksles hemmeligheter og intime betroelser. De sårbare sidene blir overlevert til venninna man tror man kan stole på. Ofte er slike hemmeligheter et underforstått krav for å befeste vennskapet. Selve forseglingen.

Så skjer det, hemmelighetene blir fortalt videre, fordreid, forstørret. Det skjer over tid.

De indirekte metodene er mange, dette er noen: Ikke å bli valgt som samarbeidspartner i klassen. Igjen og igjen. Skjellsord som blir pakket inn som kompliment. Ikke bli bedt med på et venninnetreff. En trussel pakket inn i hyggelige vendinger: - Gled deg til gymmen i morgen!

Mobbingen er usynlig for utenforstående, men likevel hjerteskjærende vond for henne som blir rammet.

Les flere tips og råd fra Helsestasjonen her

Et stygt blikk, ignorering, himling med øynene, en kroppsstilling som markerer avvisning, en aktivitet som «dessverre» bare noen få kan være med på. Det at jentegruppa blir stille når hun går forbi. Å bli ledd av. Spydigheter og krenkende karakteristikker.

Jeg har opplevd at elever har utviklet et internt språk, koder, som benyttes til mobbing. Alle i klassen skjønner det, men de voksne har vanskelig for å oppdage det. Alt dette er eksempler på metoder som jenter kan bruke.

De samme jentene som trakasserer, kan samtidig opptre som hyggelige, flinke og snille utad. De er ofte populære og har høy troverdighet. Det gjør at de jentene som blir mobbet har vanskelig for å bli trodd på, og de kan derfor lett tenke at det er dem selv det er noe galt med. Selvfølelsen rammes hardt.

Ett enkelt tilfelle av slik atferd kan ikke kalles mobbing, men det er de gjentatte handlingene, av samme slag eller i kombinasjoner, som er mobbing. I jentegrupper utvikles ofte et hierarki, hvor maktbalansen er ujevn.

For lærer, helsesøster, trener eller foreldre som skal hjelpe er det viktig å se disse relasjonene mellom jentene. En kartlegging av maktforholdene vil gjøre det lettere å forstå mobbingen.

Konflikter og mobbing kan ikke sidestilles. Ved konflikter er maktbalansen jevn, ved mobbing er den ujevn. Erting er også noe annet. Ved erting er det ikke noe vondt motiv bak, og de to som driver med det er trygge på hverandre.

For mer informasjon om temaet:

Bok: L.Skotheim og A. H. Vågsland: Bitching – en bok om jenter og mobbing. Omnipax 2008.

Nettsteder: ung.no og unicef.no

Guri Midtgard Helsesøster Guri Midtgard Helsesøster Foto: Marius Hansen