Gjennom elevers egne sitater om hvorfor de sliter på skolen, er forestillingen «Snakk for deg sjøl» blitt en realitet.

Med mål om å fremme ungdommens egne stemmer i en forestilling som kan minne om en interaktiv forelesing, har «Snakk for deg sjøl» et ønske om å bli et fast tilbud til elever i Troms og Finnmark.

Står frem

Helt bakerst på et lerret ser vi Wilde Solvang (19). I løpet av de første 22 minuttene av forestillingen, som for øvrig er også snittlengden på konsentrasjonen til en elev, sitter hun på Skype og sminker seg.

– Jeg slutta første gang da jeg fant ut at det ikke var det jeg hadde lyst å gjøre. Andre gangen var det fordi skolen gjorde meg deppa og sliten. Jeg følte at det var viktigere å finne meg en utdanning som gjorde meg glad, sier Solvang som nå har funnet akkurat dette på Strykjernet kunstskole i Oslo, som hun skal søke seg inn på til høsten. Der skal hun drive med maling og tegning.

Hun angrer derimot ikke på at hun droppet ut av skolegangen.

– Det å våkne om morgenen og tenke at jeg skulle på skolen var demotiverende. I tillegg hadde vi en demotiverende lærer som jeg alltid ville reise meg opp i klasserommet og skrike til, sier Solvang som har fått enorm respons for sin åpenhet om frafallet.

– Det er noen som gråter av min personlige historie, men det er lett å snakke om fordi det er fortiden. Det er veldig viktig at folk vet om det og hvor vanskelig det er å få seg jobb.

– Skal ikke slutte

Tirsdag var elever fra Tromstun på HT, gjennom den kulturelle skolesekken, for å bli opplyst om frafall i skolen.

– Jeg tenker at jeg ikke skal slutte, men det er ikke lett å gå på skole når vi har så ekstremt mye å gjøre, sier Eline Johanne Skogstad som kjente seg veldig igjen i tekstene til elever, som ble brukt i forestillingen.

«I naturfag bare prater de, jeg skjønner ingenting», «Æ e så forelska heile tia. Æ tenke ikke på noe anna. Det gjør at æ ikke e så motivert til skolearbeid» og «Det å være ungdom er vanskelig. Jeg ser ut som et pizzatryne» er noen av tekstene forestillingen er basert på. Wilde kjenner seg igjen i noen av disse.

– Jeg synes lærerne ikke legger opp undervisningen godt nok i forhold til at alle har forskjellige læremåter. Man bør få mer frihet i oppgavene. Lærerne bør skjønne at noen ikke er innenfor firkanten, men heller tilhører en sirkel eller en trekant. La folk jobbe som seg selv og på egne måter.

Forestillingen går frem til og med lørdag på HT.

Foto: Ronald Johansen