De siste årene har de tradisjonelle julefilmpremièrene vært på 1. juledag, mens det i mange år var 2. juledag som var den store premièredagen for julefilmene. I år har flest vært på kino tredjedagen.

Godt fornøyd

– 3. juledag er tydeligvis blitt den beste kinodagen. Besøket fordeler seg jevnt på 1. og 2. juledag, mens tredjedagen seiler opp som den store kinodagen, sier kinosjef Frank Bakkemo på Fokus kino.

Besøket på Aurora kino Fokus fra fredag 25. desember til søndag 27. desember var på 5.052, mens det for de samme tre dagene i fjor var 2.701. I 2012, første år med filmpremièrer 1. juledag i Tromsø, var det 2.012 besøkende. I 2013 økte kinobesøket de tre dagene til 6.017, takket være Disney-filmen «Frost».

27. desember peker seg ut som den beste dagen, med 2.176 besøk.

– Vi er godt fornøyde. Vi satser på at folk er mette på mat og drikke og har lyst til å gjøre noe annet. Vi har et godt og variert kinotilbud i år, med hele åtte julepremièrer.

Bedre enn fjoråret

«Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa» er julefilmen med desidert størst besøk og er i løpet av tre dager sett av 1.844. En annen gammel kinotraver trekker også mange. «Star Wars: The Force Awakens» ble sett av 1.713 på de tre juledagene.

– Siden premièren 16. desember er «Star Wars»-filmen sett av 10.696, som så langt plasserer den som den fjerde mest sette filmen i Tromsø i år, sier Bakkemo.

Det er allerede klart at byens kino får større besøk i 2015 enn i 2014. Mens fjorårets kinobesøk endte på 252.000 ser det ut til at kinoåret 2015 ender på rundt 265.000 besøkende, fordelt på vel 8.200 forestillinger.

Bond på topp

Det til tross, kinosjefen hadde gjerne sett at det ble enda bedre.

– 2015 er et år kinobransjen har ventet skulle bli bra, men ikke alle filmtitlene har slått like godt an som vi forventet. «Avengers» slo ikke an og «Mission Impossible» ble sånn passe.

Til tross for at «James Bond: Spectre» hadde premiere for snart to måneder siden, går den fortsatt på kino, og ser ut til å bli den som topper lista over de mest sette når 2015 er omme.

– Siden premièren 30. oktober har 14.845 sett filmen. I år har vi fem filmer med et besøk over 10.000, noe som lover veldig godt for totalbesøket. Vi har en tommelfingerregel om at jo flere filmer med over 10.000 besøkende, jo bedre blir totalbesøket, sier Frank Bakkemo.

POPULÆR: «Star Wars: The Force Awakens» har passert 10.000 besøkende siden premieren. Foto: Lucasfilm Ltd. & TM
PÅ TOPP: «James Bond: Spectre» topper lista over de mest sette filmene i 2015. Foto: SF Norge AS Foto: Jonathan Olley