På den store parkeringsplassen utenfor lekebutikken i Alkevegen er det god plass. iTromsøs reportasjebil er øyensynlig den eneste som skal besøke Extra Leker. Mandag formiddag er kanskje ikke et godt tidspunkt å selge leker på. Det gjenspeiles inne i butikken der et par kunder rusler rundt i det romslige lokalet.

– Det har vært en tøff tid, sier daglig leder Sandra Lernes Johansen.

Hun styrer en butikk som i snitt har tapt én million kroner i året siden 2012.

– Vi ble glemt i bakevja

Extra Leker Tromsø hadde levert jevnt gode resultater med over to millioner kroner i pluss enkelte år. Festen fikk imidlertid en bråstopp da Jekta og K1 åpnet dørene i 2011.

– Og der er nok årsaken til at omsetningen plutselig stupte. I tillegg fikk vi tøffere konkurranse da Toys R Us etablerte seg i K1, forteller Lernes Johansen.

MISTET KUNDER: Salget for Extra Leker i Alkevegen på Langnes ble halvert da Jekta og K1 etablerte seg i 2011.

Halve salget forsvant på halvannet år – og det er nærliggende å tro at Toys R Us knabbet en omsetning på ti millioner kroner.

At Elkjøp forlot nabolokalene til fordel for en tilværelse i kjøpesenteret K1, gjorde at det stadig ble færre biler på den store parkeringsplassen.

Ekstraordinære tiltak

– Vi ble liggende i bakevja og glemt, erkjenner Sandra Lernes Johansen i dag.

Fra 2010 til 2012 stupte salgstallene med ti millioner kroner. Halvparten av omsetningen forduftet. De røde tallene skapte debatt internt i Extra Leker Tromsø, som er en del av et nasjonalt konsern med samme navn.

– Diskusjonen har gått på hva vi skal gjøre for å bedre situasjonen. Vi har ikke satt i gang med ekstraordinære tiltak, men hele tiden jobbet steinhardt med å markere oss i markedet med god og lokal markedsføring, sier butikksjefen.

Dessuten satte bedriftsledelsen sin lit til planene fra et internasjonalt milliardkonsern.

Håper på Ikea-effekt

I fjor gikk Extra Leker «bare» med 650.000 kroner i minus.

– Vi ser litt lys i enden av tunnelen. De siste årene har vært kjempetøffe, men vi har fortsatt mange trofaste kunder som er glade for at vi fortsatt er her. Vi har en kjede i ryggen som sier at vi skal kjempe videre. Det ser vi resultater av i år. Nå ser det bedre ut, sier Lernes Johansen.

I fjor klarte bedriften å redusere kostnadene med 700.000 kroner samtidig som salgsinntektene holdt seg stabile. Det er likevel et stykke fram til lekebutikken er på trygg grunn økonomisk.

– Håpet er at etableringen av Ikea og dermed større trafikk i nabolaget gjør at flere kunder oppdager oss og kommer innom. Det inngår som en del av langtidsmålene, sier Sandra Lernes Johansen.

Den nye Ikea-butikken på Langnes skal etter planen stå klar en gang i 2019.