– Jeg får tilbakemeldinger fra hele verden, jeg klarer faktisk ikke å svare på alle, forteller Salomonsen.

Han har jobbet fulltid som naturfotograf siden 2010, og driver Arctic Light Photo. På Facebook-siden hans har han nå nådd nærmere 400.000 følgere fra hele verden og han får enorme mengder tilbakemeldinger på bildene og filmene hans av den nordnorske naturen – og i særdeleshet nordlyset.

– Jeg er veldig glad i byen min, og jeg håper det har skint igjennom i årene jeg har holdt på som fotograf, sier han.

– Noe av det som trigget meg var da jeg i 2008 tok et fantastisk bilde på Vågnes ved Tønsvika som havnet i flere engelske aviser. Da skjønte jeg hvilken merkevare vi har – ikke bare i nordlyset, men i hele landsdelen.

SJEKK HVEM SOM ER NOMINERT TIL ÅRETS TROMSØVÆRING HER!

Turistinfo

Han hadde allikevel ikke sett for seg den enorme interessen som skulle komme fra utlandet, og han var ikke forberedt på at han nærmest fikk en turistinformasjonsrolle med på kjøpet. Da han i mars 2010 la ut en nordlysfilm, var mailboksen hans fylt til randen dagen etterpå.

– Jeg får veldig mange henvendelser. Det er inspirerende og gir meg energi til å fortsette. Jeg får mange spørsmål om når det er best å se nordlyset og hvalene, og veldig mange vil reise til Tromsø, forteller han, og legger til at han har brukt mye tid på å formidle kontakt med Visit Tromsø, lokale guider og kommunen.

– Man ser jo nordlyset like godt fra Alta eller Lofoten, men Tromsø har fått veldig mye oppmerksomhet. Byen er full av fotografer, og mange har bidratt til dette – jeg også, legger han til.

Og beviset på at han har bidratt til å sette Tromsø ytterligere på turismekartet kom i januar 2016. Da ble han tildelt «Nordnorsk Markedsføringspris». Prisen ble delt ut av NHO Reiseliv Nord-Norge, og begrunnelsen gikk blant annet på at han månedlig når mellom to og fire millioner mennesker med videoene og bildene sine, og at drivkraften ikke er penger, men «kjærlighet til landsdelen og et brennende ønske om å vise den fram for verden».

Nordlyset

Selv om Salomonsen er glad i å ta bilder av alt, var det raskt nordlyset som utpekte seg som et favorittmotiv blant "fansen". Han understreker at selv om en del her oppe i nord kanskje er lei av nordlyset, så appellerer bildene voldsomt til de utenfor Norges grenser.

– Jeg har solgt nordlyssekvenser både til National geographic, Discovery og til spillefilmer, forteller han.

Salomonsen har også fått mye oppmerksomhet i media, og har både vært live på CNN for anslagsvis 240 millioner seere, samt deltatt i dokumentar på NRK.

– Hva er sjansen for å få oppleve sånt? Jeg har fått være med på kjempemasse artig, og dette har vært en fantastisk reise som jeg ikke så skalaen av da jeg begynte med foto.

Salomonsen kaller seg «tromsøpatriot på sin lest», og understreker at lidenskapen ligger i naturen og det å få vise den fram.

– Jeg er veldig stolt av byen min, og kanskje av og til litt for patriotisk, ler Salomonsen.