Like før klokken 14.00 tirsdag ettermiddag troppet administrerende direktør i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, opp utenfor byrådsleder Kristin Røymos kontor i tredje etasje på rådhuset.
Møtet er et forsøk på å løse en mangeårig floke mellom Hurtigruten og kommunens selskap Tromsø Havn.
– Vi har som mål å få på plass en løsning som er formålstjenlig for Hurtigruten og Tromsø. Vi ønsker å løse dette, sier Skjeldam.
Hurtigruten vurderer privat havn i Tromsø
Uenighet om havneavgift
Bakgrunnen for uenigheten er havneavgiften som Hurtigruten er nødt til å betale til Tromsø Havn. Ifølge Hurtigruten er den regningen mildt sagt skrevet med gaffel og saken har hatt et høyt konfliktnivå.
Hurtigruten ligger til kai til sammen cirka åtte timer i døgnet med sine sør- og nordgående skip – men må betale avgift for 48 timer.
– Vi kan ikke leve med at vi blir presentert med så enorme regninger – og at det ikke er mulig å få til en konstruktiv dialog med Tromsø Havn, sier Skjeldam.
Hurtigruten har tidligere vunnet en rettssak i Høyesterett der Stranda Havnevesen på Vestlandet ble dømt til å tilbakebetale store beløp til Hurtigruten etter å ha krevd for høye havneavgifter. Nylig vant rederiet en sak i Salten tingrett mot Bodø Havn på samme grunnlag – selv om den dommen er anket.
LES DEBATTINNLEGG: - Hurtigruten blir urimelig behandlet
Flytter til privat kai
Hurtigruten har tidligere truet med å si opp alle forbindelser til Tromsø Havn og ta sine skipsanløp til en privat kai utenfor sentrum.
– At vi føler oss tvunget til å vurdere dette sier noe om alvorlighetsgraden i konflikten. Vårt primære ønske er å være i sentrum – det er bra for oss, våre passasjerer og byene vi besøker, sier direktøren.
Byrådsleder Kristin Røymo sier at hun og kommunen har prøvd å skaffe seg oversikt over praksis i andre lignende havner – og rettsavgjørelsene som er kommet.
– Vi erkjenner at det er en knute mellom vårt havneselskap og Hurtigruten. Det er den vi nå skal prøve å få løst, sier hun til iTromsø.
Hurtigruten kan nektes kaianløp i Tromsø
Vil ha Hurtigruten i sentrum
Det er ifølge henne maktpåliggende at partene kommer til en enighet, og at det tradisjonsrike rederiet – med hovedkontor i Tromsø – ikke forsvinner.
– Det viktigste for oss er at Hurtigruten blir værende i sentrum, sier Røymo.
Daniel Skjeldam er positiv til at kommuneledelsen ønsker et videre samarbeid med Hurtigruten, og at kaianløpene skjer i sentrum.
Vil ikke betale for terminal
Samtidig er han ikke villig til å gi ved dørene for å få det til. Blant tingene han krever, er at Hurtigruta ikke blir påført store kostnader for den nye havneterminalen på Prostneset. Tidligere har Tromsø Havn krevd at Hurtigruten skal betale en passasjeravgift blant annet for venteromsfasiliteter som rederiet mener at man ikke trenger.
– Vi kan ikke bli presentert for regninger for storslåtte havneprosjekter som vi ikke vil ha. Da må vi si nei, sier Skjeldam.
Etter møtet mellom Hurtigruten og kommuneledelsen vil det bli gjennomført interne drøftinger i kommunen, sier Røymo.
– Tromsø Havn er vår havn, så det er naturlig at vi møter dem for å diskutere sakene, sier hun.
Fornøyd med møtet
Stein Lillebo, kommunikasjonssjef i Hurtigruten, kunne etter møtet fortelle at de har et håp om å finne en løsning på konflikten.
– Vi hadde et positivt og konstruktivt møte hvor vi diskuterte flere ting, både reiselivet i nord og havnesaken.
Han legger til at partene skal møtes igjen om kort tid, men at dato ikke er fastsatt ennå.