Sjåførene som hver dag møter de reisende opplever at mye av frustrasjonen og sinnet over både rutetider, forsinkelser og bussmaterialer går ut over dem.

Dette preger arbeidsmiljøet sterkt ifølge avdelingstillitsvalgt Carl Morten Andersen i Yrkestrafikkforbundet, Nobina Troms.

Aggresive

Han har nå sendt et leserinnlegg til iTromsø for å få en stopp på den aggressive kritikken.

– Den siste tiden har det blitt verre. Før ga passasjerene muligens uttrykk for at de var misfornøyd med at bussen var sen. Nå har det blitt slik at folk kommer med aggressive henvendelser til oss og direkte river av seg kjeft. Blant annet kaller de oss for idioter og lignende, sier Andersen, som daglig kjører buss selv.

Bekymret

Andersen mener at det etter mye negativ medieomtale nesten er blitt sosialt akseptert å skjelle ut sjåførene til Nobina.

– Det har blitt lov å kjefte på oss, noe som gjør at mange sjåfører virkelig gruer seg til å gå på jobb. I vår posisjon kan vi ikke gjøre annet enn å bite det i oss, selv om det ofte virker som folk vil yppe opp til krangel.

Andre jobber

Selv om ingen har gått til fysisk angrep eller lignende på sjåførene har dette blitt en psykisk belastning for de ansatte, noe Andersen mener er vel så ille.

– Vi snakker mye om dette blant oss ansatte og bekymringene er store for hvordan dette skal gå. Flere har til og med begynt å se seg om etter andre jobber. Som tillitsvalgt prøver jeg å gjøre mitt beste for å skape ordentlige forhold og ta tilbakemeldingene på alvor.

Enormt press

Sjåførene mener at det ikke er de som fortjener å få skyllebøttene for de uønskede situasjonene som dukker opp for passasjerene.

– Vi er jo kommet i ei klemme som vi er uforskyldt i. Samtidig som vi har enormt press på oss, må vi nå også møte en forverret holdning fra passasjerene. Det er jo ikke vi som forårsaker forsinkelsene, vi er bare satt til å gjøre en jobb.

Andersen håper derfor at byens befolkning kan vise storsinn ovenfor sjåførene og slutte å komme med kjeft og bemerkninger, de ifølge Andersen ikke kan gjøre noe med.

– Vi håper at folk kan vise hensyn og tålmodighet med oss, vi prøver så godt vi kan.