Personlig trener og fitness-profil Lene Hansen (32) fra Tromsø har flere følgere på Instagram enn de fleste. Hele 16.000 brukere fra store deler av verden følger Hansens profil som hovedsakelig dreier seg om kropp og trening.

– Tydeligvis gjør man noe som interesserer folk. Årsaken til at så mange følger meg er nok at kropp er veldig trendy om dagen, og folk er sugen på å trekke til seg så mye de kan. I tillegg lar mange seg motivere av det jeg legger ut, forteller Hansen.

Gir avkastning

Hansen er oppe i rundt 1000 «likes» på de mest likte bildene sine, og legger ikke ut bilder av hva som helst.

– Profilen er hovedsakelig for å markedsføre meg selv som fitness-profil og personlig trener. Jeg har en spesifikk målgruppe og tematikk i profilen, og legger ut bilder deretter, forklarer hun.

Denne typen markedsføring gir utvilsomt gevinst.

– Det gir absolutt avkastning i forhold til sponsorer og oppdrag som jeg får. Samt at man sparer penger da det gir gratis markedsføring.

– Veldig amerikanisert

Hansen påpeker at profilen kun viser én side av hennes hverdag.

– Kontoen er veldig amerikanisert og viser kanskje ikke helt hvem jeg er og de andre tingene jeg holder på med foruten trening, sier hun.

Noe som er et poeng når det kommer til målet med profilen.

– Jeg har en spesifikk brukergruppe og da er det vanskelig å kombinere tematikk. Jeg må på en måte holde meg til trening og kropp. Hadde jeg plutselig postet masse bilder fra familieliv og lignende, hadde jeg feilet i forhold til min egen markedsføring.

Smart markedsføring

Webredaktør i Reddi AS, Liv Inger Resvoll, mener det er smart å markedsføre via digitale kanaler.

– Det er absolutt smart og effektivt å markedsføre på sosiale medier da mulighetene her er store. Det være seg om du er privatperson eller en bedrift, sier Resvoll.

Her er Instagram blant de sosiale mediene som er ypperlige å bruke.

– Instagram er nok en av de digitale kanalene med lavest terskel. Spesielt i forhold til Twitter som krever mer oppfølging dersom man skal lykkes. En tilstedeværelse på både Facebook og Instagram vil gi best avkastning kommersielt sett, forklarer hun.

Hun peker også på at man må ha en viss aktivitet for å lykkes med markedsføringen.

– Skal man først være der så burde man jo være aktiv. Har du en død konto, mister du nok en del følgere.