Tromsø kommune skal i samarbeid med Næringsforeningen i Tromsøregionen, SpareBank1 Nord-Norge, Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø og Google hjelpe små og mellomstore bedrifter til å bli bedre på Internett.

Gjennom en vår fylt med foredrag og workshops skal Tromsø-bedriftene bli best på nett.

– Vi ønsker å gi næringslivet i byen et digitalt løft og hjelpe med det vi kan bidra. Gjennom våren vil de som deltar få et kurs i hvordan bedriften kan bruke internett fra a til å. De lærer hvordan man lager en nettside og profilerer seg, hvordan man skal forholde seg til sosiale medier og hvordan kommunisere med kundegruppen sin. Det er nok mange som vil kunne dra nytte av dette, forteller prosjektleder for «Din bedrift på nett», Liv-Inger Resvoll.

Plass til mange

30. januar er det kick-off med foredrag, inspirasjon og informasjon på Rica Panorama for dem som kanskje kunne tenke seg å være med på dette videre i vår. Prosjektet vil starte opp ordentlig i februar og vare til midten av juni.

– Vi har ikke satt en øvre grense for hvor mange som skal kunne være med, men må nok slå strek om det blir mer enn 60 stykker. Alle som deltar vil sitte igjen med en massiv kompetanse i tillegg til en god nettilværelse og for eksempel en nettbutikk om det er noe de ønsker. Vi har masse flinke folk som skal være med så dette er noe alle bedrifter bør vurdere å være med på. For dem som eventuelt ikke får plass vil vi publisere veldig mye nyttig på nettsiden og streame en del av foredragene, sier Resvoll.

– Veldig nyttig

I går var det workshop i Google + for dem som har vært med i høst som pilotprosjektdeltakere. Hege-Merete Benoni fra Bundingen AS og Gry-Anette Klausen fra G-Anette"s Lille Luefabrikk fant workshopen nyttig.

– Jeg skal være med hele veien. Jeg håper å få åpnet en nettbutikk og dette er veldig nyttig for meg og min bedrift. Det er mye å tenke på og dette prosjektet er lagt opp på en måte som gjør det enkelt å henge med, sier Benoni.