Hurtigruten er en av de største enkeltaktørene i Tromsø Havn og betaler hvert år 5,5 millioner kroner i havneavgift. Det er den høyeste havneavgiften Hurtigruten betaler noen steder i Norge.

Det mener man er altfor mye, og har nå sett seg lei av å prøve å få til en prisavslag med det kommunale havneselskapet.

LES DEBATTINNLEGG: - Hurtigruten blir urimelig behandlet

KRITISK: Informasjonssjef Steil Lillebo i Hurtigruten.

– Vi har prøvd å komme til en løsning med Tromsø Havn i snart to og et halvt år uten å lykkes – derfor må vi nå se på andre løsninger, sier kommunikasjonssjef i Hurtigruten, Stein Lillebo.

Dropper Tromsø Havn

Det er den nye havneloven som har skapt uenigheten mellom Tromsø Havn og Hurtigruten. Ifølge den nye loven skal offentlige havner i Norge drives etter selvkostprinsippet – og Hurtigruten har flere rettssaker bak seg der man via domstol har klart å senke havneavgiften betraktelig. Nå senest i Bodø der Salten tingrett har slått fast at Hurtigruten har vært utsatt for myndighetsmisbruk.

– Vi har bedt om å få et møte med byrådslederen for å prøve å komme til en løsning her i Tromsø med bakgrunn i rettsavgjørelsene som er kommet. Dette møtet skal vi ha om to uker, sier Lillebo.

Reelt alternativ

Om man ikke klarer å bli enige med Tromsø kommune vil den andre løsningen på problemet – som Lillebo understreker er et helt og holdent realistisk alternativ – være at man dropper Tromsø Havn helt og holdent.

– Vi er i dialog med en privat kaieier sør på Tromsøya, og allerede i dag er den aktuelle kaia fullt ut operativ sett fra våre behov, sier Lillebo.

Kai på Lanes

Det er kaianlegget like nord for Lanesbukta som først og fremst er aktuelt, og der har Hurtigruten både vært i drøftinger med eier North Agency, samt vært på befaring.

– Det eneste som vi ikke har på det rene er hvordan NorLines skal løse logistikken, men med tanke på at de i dag driver fra en plasthall ser jeg ikke det som et stort problem, sier Lillebo.

TIL TOPPS: Hurtigrutesjef Daniel Skjeldam har henvendt seg direkte til ledelsen i Tromsø kommune etter det han mener er sendrektighet fra Tromsø Havn.

Missnøyen med Tromsø Havn er svært stor i Hurtigruten. I et meget krasst brev til kommuneledelsen beskriver Hurtigrute-sjef Daniel Skjeldam hvordan man i årevis har møtt på kvist når man har ønsket å forhandle fram en ny havneavtale.

Haler ut tiden

I brevet skriver han at han ikke ser annen råd enn å gå direkte til kommuneledelsen ettersom Tromsø Havn ikke kommer rederiet i møte.

Styreleder i Tromsø Havn, Frid Einarsdotter Fossbakk, ønsker ikke å gå i polemikk med Hurtigruten via media.

TAUS: Styreleder i Tromsø Havn, Frid Einarsdotter Fossbakk, ønsker ikke å diskutere Hurtigrutens kritikk mot Tromsø Havn i media.

– Selvfølgelig ønsker vi å beholde vår største kunde og vi vil både gå i dialog med dem, og med den politiske ledelsen i kommunen, for å gi vårt syn på saken, sier hun til iTromsø.

Ikke sendrektige

Hun tilbakeviser at Tromsø Havn har vært sendrektige overfor Hurtigruten.

– Vi har vært i dialog med dem, og vil fortsatt være det, men dette er som sagt en prosess som vi ønsker å holde utenfor mediene. Men jeg kan jo si det som så at en sak alltid har to sider, sier Fossbakk.

SKAL DRØFTE: Byrådsleder Kristin Røymo sier at kommunen skal gå gjennom Hurtigrutens problemer med Tromsø Havn i et møte om to uker.

Byrådsleder Kristin Røymo ønsker heller ikke å gå i detalj rundt det som Hurtigruten fremmer av argumenter. Hun viser til at det skal holdes et møte mellom kommunens øverste ledelse og Hurtigrutens direktør.

– Vi kommer selvfølgelig å gå gjennom det som er budskapet, og vi kommer også til å drøfte domsavsigelsene rundt havneavgiftene, sier hun.