«Northern Disco Lights» er navnet på dokumentarfilmen, som har premiere under Bergen Internasjonale Filmfestival i september.

Tromsøværingen Terje Rafaelsen, til daglig sjef for 7 minus Media, er sjeffotograf for filmprosjektet. Filmspråket er engelsk, og produsentene fokuserer på det globale markedet.

Unikt norsk sound

– Initiativet kom fra regissøren Ben Davies, som har gitt ut norsk elektronisk musikk i tyve år via sitt plateselskap Paper Recordings. Jeg kom i kontakt med Ben gjennom Rune Lindbæk for tre år siden. Vi fant tonen, og det endte opp med at jeg fikk ansvaret for filmens fotografi, sier Rafaelsen.

Tromsø-guttene Rune Lindbæk, Bjørn Torske og Per Martinsen er tre av de mest sentrale skikkelsene i filmen som for tiden er til klipping i Manchester.

– Filmen skal oppsummere elektronikascenen i Tromsø og Bergen – som flere sentrale Tromsø-musikere flyttet til – på 90-tallet. Historien om det unike norske sounden blir fortalt fra et britisk ståsted, sier Rafaelsen, som selv vokste opp i Ishavsbyens elektronikamiljø.

– Per er selve «stamfisken»

Per Martinsen har under en rekke navn – blant annet det Spellemannvinnende prosjektet Mental Overdrive – vært en markant figur innen internasjonal elektronisk musikk siden 80-tallet.

Å hyre inn Martinsen for å lage filmmusikken var et enkelt valg, mener Rafaelsen.

– Per er pioneren, selve «stamfisken», for dette miljøet. Han er opphavet til hele greia, og er en viktig brikke i selve filmen. Det er ekstra kult at han fortsatt har Tromsø som base for sin musikkproduksjon.

Inspirert av Kraftwerk

Martinsen selv poengterer at filmen er fylt av veldig mye annen god musikk.

– Jeg har gjort en god del filmmusikk de siste årene, og anser jobben min i dette prosjektet som å fylle tomrommene med musikk, samt skape en stemning.

49-åringen startet faktisk med elektronisk musikk allerede på 70-tallet.

– De første byggbare datamaskinene kom på den tida, og jeg var opptatt av hobbyelektronikk. Som 11-åring bygde jeg min første tonegenerator, men det var først da jeg oppdaget Kraftwerk at tanken om å bruke denne til musikk slo meg, forklarer han.

Her kan du se filmens trailer!

Røtter i pønkbevegelsen

Som tenåring var Martinsen også innom det tradisjonelle bandformatet, som trommeslager i postpønk-scenen.

– Jeg mener det var i 82 at vi fikk tak i de første synthene og trommemaskinene. I 84 var det veldig mange band som brukte elektronisk instrumentering – og det var dette miljøet, sentrert rundt «Brygga» (Ungdommens hus) – som blant annet Bel Canto vokste ut av. Det var ingen regler for musikken, men en «gjør hva du vil»-holdning.

49-åringen sitter på et lass av informasjon om dannelsen av Tromsøs elektronikamiljø, og hvordan flere av artistene endte opp med stor internasjonal anerkjennelse.

– Jeg flyttet til London i 1987, og det var under feriene mine i Tromsø at jeg ble kjent med de noe yngre herrene Torske og Linbæk, som jeg begynte å samarbeide med. Så kom den «andre generasjonen», med folk som Kolbjørn (Lyslo–DOC L. Junior), samt Svein (Berge) og Torbjørn (Brundtland) – som endte opp som Röyksopp.

Søker mot filmfestivaler og TV

«Northern Disco Lights» tar også for seg dødsfallet til Tore «DJ Erot» Kroknes, som var en sentral skikkelse i et musikkmiljø bestående av mange nære venner.

– Dødsfallet hans var tungt for mange, men det slo meg også, da jeg nylig så traileren; dette er en morsom film, med mye humor, sier Martinsen.

Selv om filmen er under post-produksjon, er arbeidet langt fra ferdig, ifølge Rafaelsen.

– Vi har fortsatt flere intervjuer å gjøre, og vi håper at filmens crowdfunding-kampanje kommer i mål om ikke altfor lenge. Det neste målet blir å få solgt inn filmen hos filmfestivaler og TV-stasjoner.

PIONER: Musikkpioneren Per Martinsen intervjues her i Telegrafbukta, under innspillingen av dokumentarfilmen «Northern Disco Lights». Foto: 7 minus Media