Mandag ble grunnplanen for den nye nasjonale transportplanen for 2018 til 2029 presentert. Den felles planen med prioriteringsforslag ble lagt fram av transportetatene Jernbaneverket, Kystverket, Statens vegvesen og Avinor.

Planforslaget inneholder flere forutsetninger om økonomiske rammer, og de ulike prioriteringene er basert på vurderinger av samfunnsøkonomisk nytte, samfunnssikkerhet og hensynet til sammenhengende standard og utbygging.

E8 i fare

I en pressemelding fra Statens vegvesen region nord kommer det fram at de økonomiske rammene må økes ut over dagens nivå for at det skal bli aktuelt med ny E8 langs Ramfjorden. Prosjektet er vurdert ut ifra de tidligere nevnte vurderingene, og dersom det prioriteres ut fra ren samfunnsøkonomisk nytte, vil prosjektet gå ut.

– E8 i Ramfjord er foreslått, men med pålegget vi har om østre alternativ, vil det falle fullstendig ut av listen om man skal prioritere etter samfunnsnytte. Prislappen på prosjektet har blitt temmelig høy med 2,2 milliarder kroner, og det er lagt inn en forutsetning om 750 millioner kroner i bompenger for at det skal prioriteres, sier regionveisjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen til iTromsø.

LES KOMMENTAREN: "De gamle omkampers fødeby viser sin sanne natur"

Øst mot vest

Han håper det skal løse seg for planene om ny E8.

– Jeg håper man får til en løsning, men det er jo et spørsmål om det må tas en vurdering på om det er rett alternativ vi holder på med, nå som prisen ser ut til å bli så høy og den samfunnsøkonomiske nytten kommer så dårlig ut.

– Mener du det kan bli en ny kamp om vestre og østre alternativ?

– Det vil ikke jeg legge til opp i det hele tatt. Hvis det skal skje, må det komme initiativ fra kommunen eller departementet. Nå har jeg et oppdrag om å planlegge etter østre alternativ, og det er det vi gjør. Men vi kan se på tall og konsekvenser, men det er opp til andre å ta en vurdering på om det er rett det vi gjør.

LES DEBATTINNLEGGET: Hva skjer nå med nye veiprosjekter i Tromsø?

Mer penger til miljø

Andre punkter i den felles planen fra fagetatene som vil berøre Tromsø er følgende:

– Tromsø kan få bymiljøavtale: Potten på landsbasis er på 18,5 milliarder kroner, og Tromsø kan også være med på å konkurrere om belønningsordningene, som har en ramme på 16,5 milliarder kroner.

– Ny Tverrforbindelse: En ny Tverrforbindelse i Tromsø er avhengig av hvilke kriterier det prioriteres ut fra. – Prioriteres det ut fra ren samfunnsøkonomisk nytte, kommer den med, men prioriteres det ut ifra beredskap og strategi, så er den ikke med, forklarer Naimak.

– Ny «supervei» for sykkel: En av nysatsingene i den nasjonale transportplanen er egne «superveier» for sykkel. I Tromsø er det foreslått en sykkelekspressvei på 10 kilometer langs E8 mellom Solligården og Tomasjord.

– Breivika havn: Inne i den såkalte basisrammen i NTP er det lagt inn ny adkomstvei til Tromsø havn i Breivika.

– E6 og E8: E6 Nordkjosbotn-Hatteng og andre del av E8 mellom Skibotn og Riksgrensen i Troms er ute av transportetatenes prioriteringsliste. I tillegg vil E8 Ramfjord (østre alternativ) falle ut, dersom det prioriteres ut fra netto nytte. E6 Kvænangsfjellet er med, om man legger til grunn en 30 prosents økning i samferdselsbevilgningene. – Med Ramfjord i betraktning, er E8 mellom Storfjord og Skibotn et prosjekt jeg gjerne skulle sett var inne, men det er ikke mulig med de rammene vi har nå. Jeg synes det er vanskelig at det ikke er med, utdyper Naimak.

– Drift og vedlikehold: – I den nye NTP ligger det mye penger til drift og vedlikehold og det å ta igjen forfall og etterslep, men det er ikke fordelt ut på enkeltprosjekter ennå, sier regionveisjefen.

– Flere riksveier: Transportetatene foreslår at noen av dagens fylkesveier overtas av staten. Det ønskes vurdert om Tromsø sentrum bør få riksveitilknytning. Siden tunnelsystemet i Tromsø henger sammen og styres samlet, vil det også være en stor fordel at også Breivikatunnelen og Langnestunnelen blir omklassifisert til riksvei. – Før gikk det riksvei til og gjennom Tromsø sentrum, men de ble omkvalifisert i 2010. Jeg synes det er litt merkelig at en så stor by som Tromsø ikke har riksveitilknytning. Mitt forslag er at man eksempelvis gjenopptar Tromsøbrua og inn mot sentrum, samt sentrumstangenten, som statlig vei. Da tar staten over for drift, vedlikehold og tiltak for veien og staten har bedre økonomiske forutsetninger for å følge opp enn på fylkesnivå. Et faglig ønske fra vår side er at vi gjerne ser at hele tunnelsystemet i Tromsø blir gjort statlig, forklarer Naimak.

– Skredsikring: Det er lagt inn en basisramme på 8,1 milliarder kroner til skredsikring på fylkesvei. Denne er foreløpig ikke fordelt mellom fylkene.

Politiske reaksjoner

Den nye nasjonale transportplanen har skapt store reaksjoner blant lokalpolitikerne, og byutviklingsbyråd Ragni Løkholm Ramberg (Ap) omtalte E8-utfallet som en «sjokkmelding» og «et svik». Fylkesråd for samferdsel, Ivar Prestbakmo (Sp), har ikke lagt skjul på at han er svært skuffet over transportetatenes forslag.

Stortingsrepresentant Kent Gudmundsen (H) mener det er uriktig å svartmale situasjonen.

– Det er selvfølgelig at det er ting som er utfordrende med planen som er foreslått, og disse må vi jobbe samlet politisk. Det som er positivt, er at det foreslås å fjerne vedlikeholdsetterslepet på riksveier, noe som også vil bety mye for oss i nord. I tillegg er det positivt å få mer av godset over på kjøl, noe som er strategisk viktig for oss som ikke har jernbane. For næringslivet er det også positivt med ny adkomst til Tromsø havn og man må glede seg over at flere fylkesveier foreslås omprioritert til riksveier. Nå må vi stå på med politisk jobbing med budsjettramme og politiske prioriteringer, sier Gudmundsen (H).

NTP for perioden 2018–2029 legges fram for Stortinget til politisk behandling våren 2017.

Foto: Stian Jakobsen