NORDLYSFESTIVALEN: En flott forsmak på hva vi kunne vente oss av denne konsertversjonen av «Figaros bryllup» fikk vi alt i ouverturen. Mozart har her skrevet en av operalitteraturens flotteste ouverturer. Ouverturene er kanskje ikke det som kommer fremst når vi tenker opera. I dette tilfellet får vi en med stor musikalsk styrke, og som gir publikum en forsmak på hva vi kan vente oss senere i operaen både av dramatikk, komikk og musikk. Og det er en festlig, frisk og velspilt utgave av den NOSO (Nordnorsk Opera og Symfoniorkester) gir oss.

Se bilder fra Bolsjoj-operaen her!

Musikken bærer alt

Det komiske plottet i denne sprudlende komedien, bæres fram av krafta i Mozarts boblende og livlige musikk som er både elegant og ellevill, og som blir båret fram av et orkester som det er klasse over.

Dette er, som alt nevnt, en konsertversjon av «Figaro». Orkesteret sitter på scenen. Sangerne har lite plass til å utfolde seg scenisk, og det er ingen scenografi eller rekvisitter som kan bidra til å forklare handlinga. Det betyr at det stilles enda større krav til utøvernes sanglige prestasjoner og formidlingsevne når det er det musikalske som skal bære hele historien.

Klasse

Og det er virkelig klasse over sangerne som har tatt turen fra Moskva til Tromsø. Ungdommeligheten i ensemblet kler «Figaros bryllup» godt, både i forhold til da Pontes libretto med sitt komiske plott og Mozarts sprudlende musikk. Flere av dem var ferdig utdanna for bare 4–5 år siden, men har alt tilegna seg mye erfaring gjennom store roller.

Her er store stemmer og utsøkte sceniske opptredener som vi sjelden opplever.

Ikke minst overbeviser barytonen Alexander Miminoshvili og sopranen Alina Yarovaya i de to mest sentrale rollene i «Figaros bryllup», Figaro og hans elskede Susanna. Gjennom sine flotte stemmer, musikalsk forståelse og en mimikk og skuespillerferdigheter som overgår det meste, har de det som skal til for å bære hele forestillinga.

Og de er langt fra alene. Blant mange flotte prestasjoner vil jeg trekke fram Anna Kraynikova som er flott som Grevinnen, og hennes arie i 2. akt og «Brev-duetten» med Susanna i 3. akt er blant høydepunktene i forestillinga.

Anmeldt av Helge Matland

GREVEN: Konstantin Shushakov som greven, Alina Yarovaya som Susanna og Alexandra kadurina som Cherubino. Foto: Marius Fiskum/Nordlysfetivalen Foto: Marius Fiskum/Nordlysfestivalen
SUSANNA: Alina Yarovaya som Susanna og Alexandra Kadurina som Cherubino, kvinne i mannsrolle. Foto: Marius Fiskum/Nordlysfetivalen Foto: Marius Fiskum/Nordlysfestivalen