Handlinga til “Chess” er skrevet med inspirasjon i den kalde krigen og verdensmesterskapet i 1972 med sjakkspillerne Fischer og Spasskij i kampen som ble kalt “The match of the century”.

I musikalen spilles kampen om tittelen mellom amerikaneren Freddy (Espen Grjotheim) og russeren Anatoly (Yngve Gåsøy-Romdal).

Strålende sangere

I tillegg til dramatikken som ligger i selve sjakkoppgjøret, blir det ikke mindre dramatisk og komplisert når russeren forelsker seg i amerikanerens sekundant, Flores, og hopper av til Vesten, selv om han er gift med Svetlana.

Dette ga Ulvaeus og Anderson et grunnlag til å skrive sanger med mange ulike stemninger, og mange av dem oppfattes fortsatt som store slagere 30 år etter.

I denne utgaven møter vi svært dyktige sangere som klarer å formidle hele musikalens følelsesregister på en forbilledlig måte.

Hjemmeseier

For Lisa Stokke (Florence) og Haldor Lægreid (Arbiter), som begge har side røtter i Tromsø, ble denne konserten i Skarphallen en solid hjemmeseier. De viser igjen at det ikke er tilfeldig at de har gjort store karrierer.

I Yngve Gåsøy-Romdal (Russeren) og Espen Grjotheim (Amerikaneren) har de ansvarlige funnet fram til to sangere som komplementerer hverandre, som står utrolig godt til sine roller og som leverer store sanglige prestasjoner. Spesielt gleda jeg meg over å få høre Gåsøy-Romdal som gjør det stort på internasjonale musikalscener, ikke minst i den tyskspråklige del av verden.

Reidun Sæther overbeviser med stor stemme og sitt flotte uttrykk som Svetlana.

Den som overrasker kanskje aller mest er ”den dypeste stemma” i det norske musikalunivers, Nils Christian Fossdal (Molokov og forteller).

SE OGSÅ: Bilder fra sjakkwalken!

Dirigent Anders Eljas har et meget godt grep om det musikalske. Orkesteret er stort og låter stort, og ikke minst gitarist Stein Medby får det også til å rocke. Koret har både flott klang og presishet, og med sangere som regissør Johan Osuldsen også gjør til statister på scenen. Han klarer i det hele tatt å gi liv og bevegelse til ei forestilling som er noe langt mer enn bare en rett-opp-og-ned-konsert.