I et brev til kommunen i forbindelse med AT Plan & Arkitekturs varslede oppstart av detaljregulering for utbyggingen av blokkene, som totalt skal huse opptil 200 boliger og 400 underjordiske parkeringsplasser, skriver Avinor at alle lufthavner har en høyderestriksjonsflate som kan begrense utbygging i innflygingsområdet, og at de planlagte blokkene ligger innenfor denne.

– Må vurdere

Høyderestriksjonsflaten ligger på 54,7 meter over havet, eller 45 meter over rullebanen. Noe som betyr at store deler av midtryggen på Tromsøya bryter denne flaten. Samtidig har Avinor selv et flynavigasjonsanlegg på Varden som ligger på 165 meter over havet.

– Alt som ligger lavere enn dette anlegget bør gå bra, men det må likevel gjøres vurderinger når det bygges noe på Tromsøya av noenlunde høyde, sier lufthavnsjef Jonny Andersen.

Komplett analyse

Derfor krever nå Avinor at det gjennomføres en komplett analyse av berørte innflygingsprosedyrer til Tromsø lufthavn, noe som også inkluderer eventuelle nye, fremtidige prosedyrer.

Det kreves også at det monteres hinderlys på den høyeste blokken, men det utelukkes ikke at disse kan bli nødvendige på de lavere byggene også.

– Det kommer hele tiden ny teknologi og vi er nødt til å forholde oss til et svært komplekst regelverk. Det kan være at vi av slike hensyn ønsker å legge om innflygingene, forklarer lufthavnsjefen.

– Vi vil unngå at man får et hinder som gjør at flyene ikke kan gå så lavt ned som de kan i dag før pilotene selv kan se lysene på rullebanen, utdyper flygeleder Tarjei Bakkelund i Avinor til Nordlys (for abonnenter).

Sikkerheten er viktigst

Andersen er klar på at Avinor har et meget godt forhold til utbyggere og næringslivet i Tromsø.

– Kommunen, entreprenører og arkitekter er veldig flinke til å ta kontakt med oss, og vi har et godt samarbeid med dem. Vi er så fleksible som vi kan, men vi gjør ikke kompromiss med sikkerheten, sier han.

Ifølge lufthavnsjefen får Avinor månedlige henvendelser fra utbyggere, og han medgir at de har vært nødt til å si nei til byggeplaner tidligere.

– Det er imidlertid sjeldent, da utbygger ofte er villig til å forandre på planene sine på bakgrunn av råd vi gir, sier Andersen, og fortsetter:

– Vi ønsker et levende næringsliv og et levende samfunn rundt lufthavnen. Det er store verdier som står på spill for veldig mange, og det har vi stor respekt for.

Som forventet

Styreleder i Varden borettslag, Svenn A. Nielsen, er ikke overrasket over kravene fra Avinor.

Til Nordlys sier han de vil gjøre alle de vurderinger som kreves, og så se hvor høyt de kan bygge.

– Jeg er glad for alle innspill til byggeplanene, så får vi gjøre det vi kan for å tilfredsstille kravene, utdyper han til iTromsø.

Nielsen opplyser at han gjerne skulle sett at innspillene kom tidligere.

– Men det er Byutvikling som styrer med det, og vi er takknemlige for at prosessen er i gang, sier han.

Han håper nå det vil gå ryddig for seg fremover.

– Vi satser på å være ferdig med detaljreguleringen før året er omme, så gjenstår det å få lagt en plan for salg og byggingen. Det er gjerne slik at vi må selge en viss andel av boligene før bankene går med på å finansiere prosjektet, sier han.

Lars Johnsen

Lufthavnsjef Jonny Andersen opplyser at man er nødt å vurdere planene opp mot flysikkerheten. Foto: Ingrid Blåsmo Aronsen
Styreleder i Varden borettslag, Svenn A. Nielsen, er ikke overrasket over kravene. Foto: Tom Benjaminsen