iBevegelse

Kaffe til begjær eller besvær?

Den perfekte starten på dagen for meg er å våkne til duften av nytrukket kaffe. Frokost uten kaffe fungerer ikke for meg.

Frokost uten kaffe fungerer ikke for meg, skriver Hilde Anita Sandvoll (innrammet).  Foto: Illustrasjon/Tom Benjaminsen

ibevegelse

Det er forsket mye på kaffe, for nysgjerrigheten er stor på hva det er med denne brune drikken som gjør at folk elsker den og hvilke helseeffekter finnes.

Kaffehus og kaffedrikking!

«Het som helvete, svart som djevelen, ren som en engel og søt som kjærlighet.» Slik beskrev hertugen av Talleyrand kaffe på 1700-tallet. En gang i tiden ble den betraktet som en luksusvare, mens den i dag er tilgjengelig for alle.

Lenge før Starbucks og Kaffebønnas tid fantes det kaffehus, og de første dukket opp i Jemen for 700 år siden. Colombia og Brasil er i dag verdens største kaffeprodusenter, mens når det gjelder kaffedrikking, rager USA, Tyskland og Norge på topp av de landene i verden der det drikkes mest kaffe per innbygger. Vi i Nord-Norge er de som drikker mest kaffe per innbygger i Norge!

Energibombe og pengesluk

Kaffe er nytelse og nytes gjerne sammen med andre, og det i seg selv er helsefremmende. Den andre siden vi kan være oppmerksom på, er at kaffe kan være rene en energibombe, alt avhengig av hvordan den servers.

Visste du at en kopp kaffe latte inneholder 200 kcal og 10 gram fett og en kaffe mokka inneholder opptil 270 kcal per kopp? En kaffe latte hver dag gir deg dermed 1400 kcal ekstra i uken, og i løpet av ett år kan det utgjøre så mye som syv ekstra kilo. Ønsker du å nyte kaffen uten de ekstra kaloriene, anbefaler jeg at du velger espresso eller vanlig sort kaffe.

Trenden med å kjøpe seg en kaffe på vei til jobb står sterkt også i Norge, og ikke alle tenker over hvor mye penger som renner ut. I snitt koster det 35 kroner per kopp, og i løpet av en arbeidsuke har du svidd av 175 kroner. Ikke for å ta gleden fra kaffekjøpet ditt, men i løpet av ett år utgjør dette 7.875 kroner eller en to ukers Syden-ferie.

Helseeffekt

Studier viser at en balansert mengde kaffe har positiv helseeffekt, men da snakker vi om et inntak på 3–5 kopper per dag. Hvilken type kaffe man velger har en stor betydning. Kokekaffe og presskannekaffe bør inntas i små mengder, da de inneholder høye mengder av cafestol og kahweol som bidrar til å øke total- og LDL-kolesterolet (det skadelige kolesterolet).

I «Critical Reviews in Food Science and Nutrition» ble det i 2012 publisert en artikkel om kaffens helsevirkninger, hvor det kom fram at moderat inntak kan redusere risikoen for hjerte-kar-sykdommer, diabetes type 2, kreft og Alzheimers. Det man vet, er at den positive helseeffekten forsvinner dersom man drikker mer enn fem kopper om dagen.

Fra energiboost til kaffeselskap

Det er en kjent sak at kaffe virker oppkvikkende og skjerpende. Utholdenhetsutøvere bruker ofte en blanding av kaffe og cola som energidrikk under harde og lange konkurranseløp. Jeg nyter min kaffe, vel vitende at den er med på å gi meg en annen god helseeffekt, nemlig en god dose med antioksidanter. I en doktorgradsavhandling av Monica Haugar Carlsen ble det slått fast at kaffe er nordmenns viktigste kilde til antioksidanter, faktisk kom hele 60 prosent fra kaffedrikking. Så da er det bare begjærlig å nyte kaffekoppen!