iBevegelse:

Det er mye som sitter mellom øra!

Forskjellen mellom suksess og fiasko handler ikke om hva man har, men hva man velger å gjøre med sine ressurser.
ibevegelse

Du skal prestere, men klarer ikke helt å sortere tanken og være konsentrert. Hodet er fullt med alt og ingenting, og du vet ikke helt hvor du skal begynne. Hvilke grep skal du da ta?

LES MER FRA IBEVEGELSE HER

Lær av de beste!

Du har sikkert hørt at for å lykkes må du holde fokus og være skjerpet, Riktig så enkelt er det ikke, for hva betyr det å holde fokus? Verdensrekorden i å holde fokus er 16 sekunder, så der er det ikke mye hjelp å hente. I likhet med meg har du sikkert hatt tusen spørsmål i hodet, så hvordan kan vi øve opp oppmerksomheten vår og bedre konsentrasjonsevnen? Hvordan mestre oppgaver og prestere, det være seg på jobb, i privatlivet eller på idrettsarenaen? Jeg tror svaret og løsningen er mye nærmere enn du tror. Min tilnærming er at jeg mener vi har mye å lære av våre beste toppidrettsutøvere, og det handler om å ha mentalt fokus. Så mitt spørsmål til deg er følgende: Hvor bevisst er du på dine egne ressurser og hva du faktisk er i stand til å få til?

LES OGSÅ: Kaffe til begjær eller besvær?

La tankene gjøre deg sterk!

Ordet motivasjon er sammen satt av to ord – motiv og aksjon. Hva er det som gir deg den sterkeste motivasjonen til å ta action, og har du et bevisst forhold til det? Studier viser at om du kun er styrt av ytre faktorer, reduseres evnen til å fullføre eller flytte nye grenser. Motivet er avhengig av energien og styrken som må komme innenfra, den kan ikke være styrt av utenforstående faktorer. Det er mye som sitter mellom ørene, og det er hodet ditt som må kobles på for fullt. Skal du lykkes og prestere optimalt, må tankene dine kun dreie seg om en ting – dine arbeidsoppgaver. Tenk høyt; når var du på ditt beste sist – og hva kjennetegner deg når du er på ditt beste? Se for deg alle detaljer av din utfordring og hvordan du skal gjøre oppgavene underveis og hvordan du gjennomfører dem helt perfekt! Mental trening har vist seg å ha stor effekt og setter deg i stand til å gjennomføre akkurat det du har trent på, uten å bli forstyrret av unødvendige tanker og uro elementer.

LES OGSÅ: Derfor løper jeg!

Hverdagsstruktur!

Stå opp en halvtime før du vanligvis bruker, vær på jobben i god tid, vær forberedt og sett av tid til å planlegge dagen din. Det skaper deg handlingsrom. For å kunne gi det lille ekstra må man ha overskudd, og min beste anbefaling er å være fysisk aktiv. Det er med på å øke din fysiske kapasitet, og kombinert med et sunt og balansert kosthold har du gitt deg selv de beste forutsetninger for å lykkes. Når du skal legge til rette for å kunne være konsentrert, anbefaler jeg deg å fjerne uromomenter, det være seg tilgang til sosiale medier, tv, ja alt som skaper støy og tar oppmerksomheten din bort fra det du skal gjøre. Vær beinhard i dine prioriteringer!

Sett deg i førersetet!

Like viktig er det at du setter deg i førersetet og tar ansvar. Skal du lykkes i å nå dine mål, må du også ville legge ned det arbeidet som kreves. Vær forberedt på å yte maksimalt når det gjelder. I idretten har man sett at de som lykkes og vinner drives av sin passion til å bli enda bedre, og det er uavhengig av alt annet. Skal du nå dine mål, kreves det at du også trener på det som sitter mellom ørene. Våg å tenke stort, våg å drømme og ha rikelig med passion! Hvis du vil at drømmer skal bli virkelighet, må du våkne opp og gjøre noe med dem!