iBevegelse-bloggen

Juleønsker

Noen voksne ønsker seg bedre tid til sine kjære. Hilde Anita Sandvoll har noen tips til hva du kan gjøre.

  Foto: Tom Benjaminsen

Hilde Anita Sandvoll 

ibevegelse

Jeg tror det er mange som har ventet på at det skal bli jul. De siste pakkene i julekalenderen skal åpnes, og så er julen her. Fridager som kan nytes og brukes til å fylle på god energi, og da tenker jeg ikke bare på deilig mat og drikke. Det er knyttet mange forventninger til julen og du har sikker blitt spurt om hva du ønsker du deg til jul. Hva har du da svart?

Julehandel og ønskelister!

Vi har i år som i fjor slått oss løs i julehandelen og i snitt har nordmenn handlet for cirka 10.700 kroner. Totalt er det ventet at vi vil bruke 55,5 milliarder kroner på julehandelen! Julegaveønskene er mangfoldige. I år som tidligere år er det fortsatt reiser og opplevelser som troner øverst. Det neste på listen er penger eller gavekort, etterfulgt av elektronikk og – tro det eller ei – også ønsket om ingenting! 7,7 prosent av de voksne som er spurt hva de ønsker til jul, har svart ingenting. Og 2,5 prosent svarte verdensfred. Langt nede på ønskelisten dukket også ønske om mer tid til sine kjære. Hva er det som gjør at vi må ønske oss tid? Vi får jo alle utdelt 24 timer hver dag, verken mer eller mindre. Hvordan du bruker den tiden, ja, det er helt opp til deg. Så er ønsket ditt mer tid med familie og venner? Da må du ville prioritere annerledes og ta deg tid til det. Du må faktisk ta et valg på hva er det som er viktigst for deg og hvordan du vil prioritere. Da nytter det lite med å ha tid på ønskelisten til jul, om du ikke er villig til å ta grep for å sette av tid.

Julen er ungenes høytid!

Julehøytiden er barnas høytid fremfor noen. Dette er høytiden der samvær med familien står sterkt. Tid sammen med ungene, nyte god mat og sterkt forhold til gode tradisjoner. Disse fridagene gir oss en enestående mulighet til å være sammen og få en pause fra hverdagen, men det handler også om å forvalte den tiden godt. Vi er flinke til å være sosiale i julen, og samlingspunktene er ofte knyttet til mat og vi blir lett passive innendørs. Jeg oppfordrer alle til å være sosiale også utendørs. Gjør flere aktiviteter sammen ute, og ikke minst være i bevegelse. Det hjelper til med å regulere blodsukkeret og gjør det lettere å fordøye all den gode julematen. I tillegg får du en herlig dose frisk luft. Så hva med å ta en sparketur, gå på skøyter, lek med ungene i snøen, gå en skogstur eller ta med varm drikke på termosen å nyt julelunsjen utendørs. Mange har kanskje ønsket seg ski eller skøyter til jul? Hva er vel mer gøy enn å få testet utstyret så fort som mulig. Er dere mer eventyrlystne kan kanskje det å hente fram lommelykter og ta en oppdagelsesferd ute i mørket friste. Min anbefaling til alle er å bruke julen aktivt til å skaffe et mentalt og fysisk overskudd, og gi deg selv en god start på 2016.

Tusen takk!

Jeg er blitt noen erfaringer rikere og lært mye i året som har gått. Føler meg heldig som har møtt så mange fantastiske mennesker som hver og en på sin måte har beriket min hverdag. Til alle dere vil jeg si tusen takk. Det er ikke maten, gavene eller det å ha fri som er betyr mest for meg. Akkurat nå kjenner jeg at jeg er takknemlig for at jeg går julen i møte og vet jeg har alle mine kjære trygt rundt meg. Det å være takknemlig for alt man har og verdsette de man er glad i koster ingenting. Å vise det gjennom følelser – ord og handlinger – er kanskje den største gaven du kan gi eller få.

Hva jeg ønsker meg til jul? Ingenting.