iBevegelse

«Dette grepet er det viktigste du gjør for deg selv»

Har du levd i troen på at 30 minutter med fysisk aktivitet daglig er nok for å forebygge livsstilssykdommer?
ibevegelse

Folkehelsebudskapet er klart, for om du av en eller annen grunn, for eksempel i ditt arbeid, blir tvunget til å sitte stille en stor del av dagen, blir det nå enda viktigere å være fysisk aktiv resten av dagen. Du må faktisk doble aktivitetsnivået til minst 60 minutter hver dag om du sitter mer enn åtte timer om dagen!

Samme sak?

Jeg får ofte spørsmål om hva jeg mener når temaet trening kommer opp fordi det fortsatt råder usikkerhet på hva som defineres som hva. Min definisjon er følgende: Trening er en aktivitet som du skifter klær til, fordi du skal bli ordentlig sliten og svett, og som krever at du dusjer etterpå. Fysisk aktivitet er når du gjør noe som du blir varm av, for eksempel en spasertur. Treningsøkter vil kunne kreve hvile i etterkant for at kroppen skal restituere seg. Turer og annen fysisk aktivitet kan du fint gjøre i tillegg.

Korreksjonspotensial

Vi har ikke klart å snu trenden, for fortsatt er så mange som over 950.000 nordmenn i sin beste alder fysisk inaktive, og det koster samfunnet drøye 4 milliarder kroner årlig. Det er harde fakta, men en realitet som vi må ta på alvor. Forskning viser at 70 prosent av sykefraværet i norske bedrifter kommer fra muskel- og leddplager, som oftest forårsaket av lav aktivitet og ensidig arbeidsstilling, og nå må grep tas. I bedriftsmarkedet står 10 % av de ansatte for nesten hele sykefraværet. For å bekjempe dette og lage de beste forutsetninger for å forebygge de vanligste belastningsskadene, er oppskriften så enkel som den er utfordrende; regelmessig fysisk aktivitet og trening. Å sitte i sofaen er aldri den beste løsningen, da er det bedre å gå seg en tur. Trenger du litt drahjelp? Sjekk hva som finnes av aktivitetstilbud der du bor, på jobben din eller i nærmiljøet?

Klart budskap

En stor studie som sammenfatter resultater fra hele 16 individuelle studier og mer enn 1 million deltakere er klar i sin tale; fysisk aktivitet kan eliminere koblingen mellom stillesitting og dødelighet. Det finnes ingen kvikkfiks, men en egeninnsats for å snu dette. Du kan faktisk selv snu dette ved å være fysisk aktiv minst 60-75 minutter hver dag. Intensiteten på aktiviteten må tilsvarende rask gange, slik at du blir varm og litt andpusten for å eliminere denne sammenhengen. Konklusjonen er nå krystallklar. Fysisk aktivitet er viktig for alle, spesielt dersom du har en stillesittende eller ensidig jobb!

Grip dagen

Viljen til å starte opp er god å ha, og de fleste opplever at de første øktene går greit, men den store utfordringen er å fortsette. For å gjøre dørstokkmila litt lettere kan det være lurt å lage klare avtaler. Lag avtaler med en venn, kollega eller kjæresten, da blir avtalene enda mer forpliktende. I tillegg er det en flott sosial arena å trene sammen. For egen de benytter jeg hver en mulighet jeg har til å få meg en flott spasertur eller løpetur til eller fra jobb. Og for å kunne nyte en deilig morgentur og få en flott start på dagen velger jeg å stå opp litt tidligere. Det er utrolig hvor mye noen minutter ekstra gir av muligheter. For meg er dette en start på dagen som gir meg tre ting: 1. Frisk luft 2. Litt egentid til å reflektere over hva som står på menyen for dagen. 3. Kjenne at kroppen våkner til en ny dag. Det er ingen grunn til å sitte stille. Gå ut og lag en aktiv hverdag!