Derfor bør du droppe appen når du trener

Man kan lett få inntrykk av at Ola og Kari nordmann nå har fått trening som livsstil og nyter lite av livets goder. Slik er det ikke.

Hilde Sandvoll blogger om trening, livsstil og helse for iTromsø. FOTO: Trond Tomassen 

ibevegelse

Der det før var kø og utsolgte arrangementer omtrent før påmeldingene var åpnet, er det nå godt om plass. Over 20 prosent av dem som hadde meldt seg på Oslo Maraton møtte ikke opp og hentet sine startnummer, mot normalt rundt 10 prosent. Den kraftige prestasjonsvinden som har blåst over landet har blitt til en mild bris. På matfatet står nytelse på menyen, og sunnhetsfokuset er under press. Vi vil nyte mer – og yte mindre!

Lei av prestasjonsjaget

Virkes ferske årsrapport og treningsbransjesamling for forrige uke viser at bransjen står overfor mange utfordringer og nye muligheter. Hver femte nordmann trener på et treningssenter, og veksten har vært stabil i mange år, men nå ser det ut til at den flater ut. Ipsos MMI-undersøkelse som ble publisert nylig kom med harde fakta. Det sterke forbruket fra konsumentene på trening og helsekost gjennom ti år er dalende. Folk trener mindre, og treningsiveren avtar. De som tar løs fra sofaen og kommer i gang faller fort fra, og de som trente hyppig trener nå mindre. Arrangementer som Birken og andre store mosjonsløp merker en dalende interesse. Vi melder oss på ulike arrangementer på grunn av egen målsetting og ambisjon, og sist, men ikke minst, på grunn av følt press fra omgivelsene. Folk er blitt lei av prestasjonsjaget og resignerer.

Lei kroppsfokus

Den sterke fokuseringen på utseende og kropp i markedsføringen slår negativt ut. Løfter om effekter og fantastiske og urealistiske resultater tar bort motivasjonen. Bloggere og andre forståsegpåere uten kompetanse setter agendaen for mange. Forskning viser at dersom det er jakten på den perfekt kroppen eller ekstreme resultater som blir målsettingen, daler også motivasjonen. Resultatet blir uoppnåelig for de fleste, og man gir opp. Min påstand er at når du ikke selv eier din motivasjon og målsetting, klarer du heller ikke å prestere for å nå målet, fordi ambisjonene og forventningene ikke henger sammen. Du må eie dine mål og være realistisk. Det finnes ingen kjappe løsninger til resultat uansett om målet er endring av kroppssammensetning eller sportslig prestasjon.

Lei av at teknologien styrer

Musikk som dunker i ørene, sms og e-poster som tikker inn mens du er ute løper, og du dras mot å sjekke hva som kom inn. Nei, jeg snakker ikke om PC-en din på kontoret, men mobilen som er med oss over alt, også når vi trener. I USA har en ny bølge skyllet innover, og stadig flere flyter med. Vi er blitt så avhengig av tilbakemeldinger fra allslags teknologi at vi har glemt å løpe for å løpe. Den nye bølgen handler om å ha teknologfri trening. Her er tre gode grunner for å løpe «naken» og uten teknologi:

1. Du skjerper alle sanser.

2. Du øker din kroppsbevissthet.

3. Du sorterer og tar inn inntrykk fra omgivelsene bedre.

Vær flinkere til å være «naken»

Jeg tenker at det handler om å finne en balanse på det å være aktiv med og uten teknologi, men jeg liker den nye bølgen om å løpe «teknologinaken». Mest fordi det stort sett er slik jeg gjør det i dag. Jeg liker å løpe og nyte en god opplevelse uten musikk på ørene, pulsmåler eller feedback fra apper som styrer løpingen min. Så trenden med «naken»-trening liker jeg, men mobiltelefonen blir liggende trygt i beltet rundt hoften, sånn for sikkerhets skyld. Å gå fra påkledd til helt «naken» krever gradvis nedtrapping, må vites.