Ibevegelse

«Slik får du en aktiv sommer»

Hilde Anita Sandvoll  Foto: Tom Benjaminsen

ibevegelse

Hilde Anita Sandvoll er fysioterapeut/personlig trener og skriver jevnlig om livsstil og helse. Hun er administrerende direktør for Stamina Trening.

Det er sommer og ferietid, flere uker med sammenhengende fri å boltre seg i. Med så mange dager og mengder av tid til rådighet, kan sommeren være mulighetsrommet til å ta et ekstra tak i egen helse.

Ved hjelp av små grep kan ferien gi deg en pangstart til en bedre helse og god livsstil!

Stadig flere ønsker en aktiv ferie og ikke minst å samle på gode opplevelser. Uansett hvor du befinner deg; på fjellet, ved sjøen, på sørligere breddegrader eller i nord, kan du med enkle midler holde deg aktiv og trene både utholdenhet og styrke.

Først og fremst handler det om å være i bevegelse og huske på at det skal være morsomt å være i aktivitet. Selv om det er ferie er min anbefaling at du er målrettet og tar et aktivt valg om å være fysisk aktiv. Unngå unødvendig stillesitting og går minst 10.000 skritt om dagen selv om du har ferie.

Bruk de mulighetene du har rundt deg, nå når det er varmt og lange lyse dager. Visste du at svømming og lek i vannet er supre aktiviteter for kondisjonstrening?

Eller hva med å ta på deg joggeskoene og gå/løp eller sykle deg en tur? Velg den aktivitetsformen du liker best og variasjon er alltid å anbefale.

Det er likevel som med alt annet, du må gjøre et aktivt valg. For det er både deilig og fristende å ligge i sola eller å lande på sofaen og tenke at ferie er ferie.

Her er noen forslag til hvordan du kan lage en aktiv sommer:

  • Husk å pakk med deg treningstøy og gode sko. Har du en joggesko med god demping foran og bak, har du det meste uansett om du skal gå eller løpe.
  • Bruk din egen kroppsvekt når du trener styrke, du kan gjøre det meste ved bruk av egen kroppsvekt og litt fantasi.
  • Løp, gå, sykle, svømme, danse eller gjør styrketrening, velg noe du synes ser gøy ut.
  • Bruk en aktivitetsmåler, det kan være ei pulsklokke eller app på mobiltelefonen din. Det vil gi deg en kjapp og kontinuerlig oversikt på hvor aktiv du er.
  • Har du ikke trent eller vært fysisk aktiv tidligere, så start pent og bruk sommeren til å bygge opp din fysiske form. Ekstra kjekt er det at du har flere uker å bruke til det og i tillegg er det lettere å få med seg andre til å være aktiv.

Ta i bruk sommeren og nyt frisk luft, vær aktiv alene eller sammen med barna, venner eller kjæresten. Gjør du det, ja da kan du velfortjent lande i solstolen og la beina hvile, vel vitende om at de har gjort seg fortjent til en pause og bidratt til å fremme din helse også i ferien.

Lag årets sommerferie til din sommer!

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss her dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

ibevegelse