Derfor løper jeg!

Jeg kjenner hjertet som banker i brystkassen der jeg løper langs stien og puster inn frisk høstluft.

HILDE ANITA SANDVOLL  Foto: Tom Benjaminsen

ibevegelse

Det er folksomt ute og mange løpende føtter. Stadig flere finner gleden ved å løpe, og alle har sin målsetting og drivkraft til hvorfor de løper. Hvorfor jeg løper? Løping er min medisin, min viktigste hjertemedisin – og den er helt uten bivirkninger!

FLERE INNLEGG FRA iBEVEGELSE: Vår nye folkesykdom!

Løping for alle!

Alle kan i utgangspunktet løpe, men har du aldri løpt før, vil kroppen trenge litt tid til å omstille seg. Kroppen er imidlertid laget for å løpe og jakte, så urinstinktet vil komme fram.

Jeg får tilbakemeldinger fra folk som ønsker å begynne å løpe, men som føler at de ikke våger fordi de ikke kan løpe pent. Til dem vil jeg si: Løping er ingen stilkonkurranse. Å løpe ”pent” eller ”stygt” behøver ikke å si så mye om teknikken er god eller dårlig.

Hvordan man løper bør tilpasses farten, distansen og terrenget du ferdes i. God teknikk gjør løpingen mer effektiv og du løper mer økonomisk (energisparende), og ikke minst; du kommer fortere fram. Løping er en flott treningsform som gir deg frihet til å kunne trene hele året uansett hvor du befinner deg, så løp med den kroppen og de bena du har.

FLERE INNLEGG FRA iBEVEGLSE: Vil ikke, kan ikke og orker ikke!

Løpsglede!

Uavhengig av ditt treningsgrunnlag kan du finne ut hvor mye du skal løpe. Noen kan starte på en halvtime et par ganger i uken, eller 10 minutter hver dag, mens andre tåler mindre.

I hvilken grad en tåler treningsmengde og økning vil være avhengig av kjønn og alder. Kroppens innhold av de oppbyggende (anabole) hormonene, er avgjørende for hvor mye styrke og utholdenhet du har og hvor mye den kan utvikles. Unge menn har de høyeste nivåene, mens eldre kvinner har de laveste.

Kosthold, søvn, medisiner og mental tilstand vil også være faktorer som styrer kroppens tilpasningsevne. Det er viktig å huske at treningsmengden din handler om den totale summen av alle fysiske og psykiske belastninger som kroppen utsettes for.

Helsegevinsten av å løpe!

Løping er en av de mest energikrevende treningsformene av alle og har store helsemessige fordeler. Her er noen gode grunner for å løpe;

1. Løping er en svært effektiv form for utholdenhetstrening. Det styrker hjertet, senker blodtrykket og reduserer faren for blodpropp.

2. Du forbrenner store mengder energi, og det er derfor et effektivt tiltak for å holde en stabil kroppsvekt.

3. Løping forbedrer kroppens evne til å regulere blodsukkeret og motvirker diabetes.

4. Løping er en vektbærende aktivitet som medfører at du må flytte din egen kroppsvekt for hvert skritt du tar. Dette bidrar til å styrke skjelettet og forebygger benskjørhet.

5. Løping reduserer kolesterolnivået i blodet og er med å forebygge hjerte- og karsykdommer.

Løp for livet!

Jeg har alltid vært glad i å løpe, så da en hjerte/-karsykdom tok fra meg den gleden, var det tungt å håndtere. Desto større ble gleden da jeg endelig ble så frisk at jeg kunne løpe igjen, og siden har jeg løpt.

Min motivasjon handler ikke om å løpe lengst, mest eller raskest. Gleden ved å løpe er for meg viktigere enn mengden og det å prestere. Jeg løper for å ha et sterkt hjerte og bidra til min egen hjertehelse.

Det kaller jeg et løp for livet.