Dette grepet reduserer risikoen for kreft – men bare 30 prosent av oss gjør det.

De fleste vet at man burde kutte røyk, og være forsiktig i sola – men ett annet viktig grep du kan gjøre for å forebygge kreft er å være jevnlig i fysisk aktivitet.

foto
TRAPPELØPET 2022: Fredag 20. mai er alle som vil invitert til Trappeløpet på Clarion Hotel The Edge. For hver «innsjekking» i 12. etasje doneres et beløp til Vardesenteret i Tromsø. Brage Larsen Sollund i Kreftforeningen og Ida Kristine Jakobsen på The Edge håper så mange som mulig tar turen. Foto: Trond Tomassen/ iNord
Annonsørinnhold produsert av iNord

– Det er kanskje ikke overraskende, men anbefalingen fra myndighetene er at vi voksne skal være i regelmessig fysisk aktivitet hver dag, sier Brage Larsen Sollund, distriktsleder for Kreftforeningen i Nord-Norge.

Han utdyper:

– Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler fysisk aktivitet av moderat intensitet – altså sånn at man blir litt andpusten – i 150 til 300 minutter i uka. Det tilsvarer minst en halvtime, fem dager i uka. Dessverre viser også tall fra FHI at det bare er rundt 30 prosent av oss voksne som faktisk oppfyller disse anbefalingene.

foto
FYSISK AKTIVITET: Å være jevnlig i bevegelse er ett av grepene du kan ta for å redusere risikoen for en rekke sykdommer - blant annet kreft. Distriksleder i Kreftforeningen, Brage Larsen Sollund, håper enda flere kan finne glede i fysisk aktivitet. Foto: Trond Tomassen/ iNord

Lavere risiko for kreft

Det finnes en haug av gode grunner til å bli mindre stillesittende, og være i mer fysisk aktivitet. Faktisk finnes det så godt som ingen grunner til å la være!

Fysisk aktivitet tilsvarende anbefalingene fra FHI reduserer for eksempel risikoen for å få en rekke sykdommer og helseplager – blant annet kreft.

– Vi kan si det så enkelt som at jo mer fysisk aktive vi er, desto lavere er risikoen for å få kreft, sier Sollund.

– Og det er aldri for sent å begynne! Litt mosjon er mye bedre enn ingenting. Det handler ikke om at man må opp på Tromsdalstinden.

Inviterer til Trappeløpet

Folkehelseundersøkelsen for Troms og Finnmark fra 2019 viser ar kun 20,58 % av det spurte utvalget gjennomførte minst 30 minutter moderat fysisk aktivitet fem dager i uka.

– Det beste er å finne en fysisk aktivitet, som man også synes er morsom. Det er fullt mulig, og noe vi ønsker å vise fram når vi nå inviterer til Trappeløpet 2022, sier Sollund.

Trappeløpet går av stabelen på The Edge fredag 20. mai, og er et arrangement i regi av Kreftforeningen og Clarion Hotel The Edge. Målet er å skape oppmerksomhet rundt viktigheten av hverdagsaktivitet, og hvor gunstig det er for helsa å være jevnlig i bevegelse.

– Her skal vi ikke rette pekefingeren mot noen, men vi skal arrangere en ordentlig fest, som viser at fysisk aktivitet kan være skikkelig artig, slår hotellsjef Ida Kristine Jakobsen på The Edge fast.

foto
HVERDAGSAKTIVITET: Trappeløpet har som mål å skape oppmerksomhet rundt viktigheten av hverdagsaktivitet. Foto: Trond Tomassen/ iNord

Penger til Vardesenteret

Trappeløpet har vært arrangert flere ganger tidligere, men måtte ta en liten pause under pandemien. I år kan alle som ønsker det igjen snøre joggeskoene, og møte opp på The Edge for å ta trappene helt opp til 12. etasje.

– Alle er invitert til å komme og være litt i aktivitet sammen med oss! For hver eneste «innsjekking» i 12. etasje vil det doneres et beløp til Vardesenteret i Tromsø. Man kan ta én runde opp trappene, eller man kan ta flere – det bestemmer man helt selv, sier Jakobsen.

Det er ulike lokale bedrifter som har gått sammen om å donere det endelige beløpet til Vardesenteret. Til nå er Pellerin, Karls Fisk & Skalldyr, Ishavskraft og Clarion Hotel The Edge med på spleisefesten.

foto
LEVEVANER: Ett av tre krefttilfeller har sammenheng med levevaner, og det er mye man kan gjøre for å minske risikoen for å bli rammet, forteller Brage Larsen Sollund. Foto: Trond Tomassen/ iNord

Flere tusen trapperunder

I 2019 ble det registrert nesten 3400 turer opp trappene. I år håper Jakobsen og Sollund på i alle fall ett par tusen.

– Vi bruker å ha deltakere i alle aldere – alt fra kollegaer som tar lunsjpausen i trappa, til skoleklasser og barnehager. Vår oppfordring er å gjøre dette til en happening med jobben, sier Jakobsen.

– Og så håper vi selvsagt at folk tar med seg budskapet om hverdagsmosjon hjem etterpå, legger hun til.

Forebygging

Ifølge Kreftforeningen har ett av tre krefttilfeller sammenheng med levevaner. Selv om man aldri har noen garanti, er det allikevel mye man kan gjøre for å minske risikoen:

1. Være tobakksfri

2. Ha en sunn kroppsvekt

3. Ha en fysisk aktiv hverdag

4. Spise sunt og variert

5. Drikke minst mulig alkohol

6. Begrense tiden i sterk sol

7. Beskytte seg mot kreftfremkallende stoffer

8. Følge vaksinasjonsprogrammet

9. Delta i de nasjonale screeningprogrammene

10. Kontakte lege ved forandringer i kroppen

– Jeg tror at mange har et ønske, og en ambisjon om å være mer fysisk aktive i hverdagen, sier Sollund i Kreftforeningen.

– Men så er det jo en gang sånn at det er slitsomt å trene, og da er det lett å la være. I tillegg handler det ofte om tidsklemma, og at det rett og slett er lettere å velge bilen over sykkelen, og heisen over trappa.

foto
LAG EN VANE: Brage Larsen Sollund og Ida Kristine Jakobsen håper Trappeløpet kan være starten på en ny, sunn vane for deltakerne, slik at de får lyst til å bli mer aktive i hverdagen. Foto: Trond Tomassen/ iNord

Lag en ny vane

Hotellsjef Jakobsen er enig.

– Men vi pusser jo tennene hver dag, for å unngå hull. Man må rett og slett få inn fysisk aktivitet som en rutine på lik linje med tannpussen, sier hun.

Både hun og Sollund mener Trappeløpet kan være et helt utmerket startskudd for en ny vane:

– Det er lav terskel for å delta på Trappeløpet, og i tillegg er det både artig og sosialt, sier Jakobsen.

– Dette er en kjempeenkel måte å gjøre en innsats for kreftsaken, samtidig som man gjør en innsats for egen helse. Ingenting er vel bedre? Velkommen til Trappeløpet 2022!

foto