Nå kjører Bygger’n el-varebil: – Det er dette som er fremtiden!

Da byggevareforretningen Bygger’n i Tromsø skulle skaffe ny varebil, falt valget på elektriske Maxus e-Deliver 9 fra RSA Bil. Det har de ikke angret på.

foto
FORNØYD: Bygger’n er godt fornøyd med sin første elektriske varebil: Maxus e-Deliver 9. Den kjøpte de hos RSA Bil i Tromsø. Foto: Trond Tomassen/iNord
Annonsørinnhold produsert av iNord

– Vi har faktisk merket at behov for en elektrisk varebil har «presset seg fram» av seg selv, forteller proffselger Tommy Schjølberg ved Bygger’n i Tromsø.

– Flere og flere av kundene våre har nemlig et krav om at vi skal drive bærekraftig, og kjøre elektrisk. Det synes vi er flott!

Testet sommer og vinter

Byggevareforretningen har hatt el-varebilen e-Deliver 9 fra det kinesiske merket Maxus siden høsten 2021. Den kjøpte de hos RSA Bil i Tromsø, som i tillegg til Maxus også fører merkene BYD, Suzuki og Isuzu.

– I utgangspunktet var vi spente på framkommeligheten til varebilen, ettersom den er ganske stor, og ikke har firehjulstrekk, sier Schjølberg.

– Men etter at vi fikk bilen i fjor høst, har vi fått testet den både på vinter- og sommerføre, og kan si oss godt fornøyde med bilens prestasjon! Faktisk er vi positivt overraska, legger han til.

Les også: Roald tok sjansen på elbil fra nylansert bilmerke: – Den gir kvalitetsfølelsen!

foto
VAREBIL: Maxus e-Deliver 9 har stor plass til last, og god komfort for sjåføren. Foto: Trond Tomassen/iNord

– Tar seg godt fram

Schjølberg kjører elbil også på privaten, og opplever at det er mye enklere å «dosere gassen» på elektriske biler.

– El-varebilen tar seg mye bedre fram på vinterstid enn man kanskje skulle trodd – selv med tilhenger, sier han.

– Bilen lar en hente fart veldig kjapt før en bakke, forklarer han.

foto
FREMKOMMELIGHET: Proffselger Tommy Schjølberg hos Bygger’n er godt fornøyd med fremkommeligheten til den elektriske varebilen. Foto: Trond Tomassen/iNord

Flere vil kjøre el

Hos RSA Bil i Tromsø fører de el-varebiler både fra Maxus, og fra merket BYD.

– Vi har opplevd en stor økning i interessen for de elektriske varebilene den siste tiden, forteller Stein Lyngedal hos RSA Bil.

– Mange har blitt bevisst på hvor mye de kan spare ved å kjøre på strøm. I tillegg så vi en økning i interessen for el-varebiler etter at vedtaket om bompenger i Tromsø ble gjort.

Les også: Lyst på «nybil-følelsen», men lommeboka sier nei? Se hit!

Bærekraftig

Lyngedal forteller at de også har flere bedriftskunder som vil ha el-varebil fordi de har en tydelig miljøprofil, og er opptatt av å drive bærekraftig.

– Og kundene som går til innkjøp av el-varebilene våre er stort sett kjempefornøyde. Noen kunder vil dog fortsatt ha behov for en varebil med firehjulstrekk - sånn er det bare! En del kunder har derfor valgt å ha en miks av el-varebiler, og fossilvarebiler i bilparken sin. Da kan de utnytte elbilens styrker når det passer, og kjøre fossilt når de har behov for det, sier Lyngedal.

foto
NÆRT OG FJERNT: Bygger’n bruker el-varebilen både til bykjøring i Tromsø, og til lengre kjøreoppdrag i distriktet. Foto: Trond Tomassen/iNord

Bykjøring og langkjøring

Hos Bygger’n bruker de el-varebilen sin primært til vareleveranser.

– Vi bruker den mest til bykjøring i Tromsø, men har også brukt den på lengre kjøreoppdrag i distriktet. Det har fungert veldig fint, man må bare planlegge litt ekstra, og følge med på rekkevidden, sier proffselger Tommy Schjølberg.

Han opplever at flere på huset var skeptiske til å kjøre elektrisk varebil, men at skepsisen forsvant etter at de hadde testet bilen.

– Det vil alltid være litt skepsis til noe som er nytt, men vi har ingenting negativt å si om bilen. Vi har riktignok ikke hatt den så lenge, men til nå har opplevelsen vår vært veldig god!

Varme i bilen

Ikke bare kjører de nå «grønnere», Bygger’n har også merket at forbruket på «drivstoff» helt klart har gått ned etter at de fikk elektrisk varebil.

– Men den største forskjellen er nok at denne bilen blir mye fortere varm om vinteren! Nå får vi nesten umiddelbart varme i bilen, og vi slipper å vente på at motoren skal bli varm, og deretter kupeen. Det er perfekt når man gjør mye småkjøring, sier Schjølberg.

– Hvis behovet tilsier at vi trenger flere varebiler, kommer vi nok til å gå for el. Det har funket veldig bra for oss, legger han til.

foto
VARM: Tommy Schjølberg opplever at Maxus e-Deliver 9 blir fort varm - noe han særlig setter pris på om vinteren. Foto: Trond Tomassen/iNord
foto