Kristian Solhaug er først og fremst kjent for å være Norges beste squashspiller. Da Solhaug fikk seg Instagram-konto, ble han mer kjent for sin tørre humor.

– Jeg var egentlig motstander av sosiale medier, men så fikk jeg meg Instagram. Det var en god start, så nå har jeg vel alt som finnes av sosiale medier, sier Solhaug.

35.000 følgere

Bildene som Solhaug legger ut er en bokstavelig tolkning av uttrykk nordmenn bruker.

– Det begynte da jeg var på ferie og kjedet meg, så jeg tok bare bilde av et ordspill. Et egg på et knust speil – speilegg, forteller Solhaug.

Kontoen har nå nesten 35.000 følgere.

– Når man har så mange følgere, merker man et press. Da er man i konkurranse med seg selv, og jeg må overgå meg selv hele tiden, sier han.

Blir bok

At det når har blitt bok av Instagram-kontoen, er ifølge Solhaug bare en tilfeldighet.

– En i Gyldendal hadde sett bildene mine og så ringte de meg og ville treffes. Vi hadde et møte, og to timer senere var kontrakten underskrevet, sier han.

Første gang for Gyldendal

Informasjonskonsulent i Gyldendal, Mia Gaardsted, beskriver boken som en ren humorbok.

– Det er Solhaug som tar bilde av seg selv i forskjellige situasjoner der han tolker uttrykk veldig bokstavelig. Det er en idé som har vokst, så vi ble enige om å lage en samling, sier hun.

– Folket vil ha tørr humor, og her får du den tørreste humoren nord for Sahara, skriver Gyldendal på sine nettsider, og lover at boken også vil inneholde godbiter som ikke før er blitt vist.

At det blir bøker av store Instagram- og Twitter-kontoer er ikke uvanlig andre steder i verden.

– Det er første gang vi i Gyldendal gjør det, men det vil komme en til bok basert på sosiale medier fra oss snart, sier Gaardsted.