Evertsen i kanonform

Ingrid Evertsen leverer ei forestilling spekket med herlig tilstedeværelse, gode poenger og komikk fra første stund.

ÆRLIG TALT: Komiker Ingrid Evertsen snakker rett fra levra i forestillingen «Jammen, ærlig talt!», og lattersalvene kommer som perler på en snor. Foto: Tom Benjaminsen 

6

”Jammen, ærlig talt!”
  • Av og med: Ingrid Evertsen
  • Regissør: Stein Winge
  • Lysmester: Svenn-Ketil Jevningen
  • Produsent: Håvard Hellhog Johansen
  • Teknisk sjef: John Bekkelund
  • Scenemester: Odin Borg Nordgård
  • Sted: Hovedscenen på Kulturhuset
  • Publikumstall på premièren: Nesten fullsatt sal
  • Andre forestillinger: Fredag 20. og lørdag 21. november kl. 19.30

TEFT FOR TIMING: Samspillet mellom tekst og fremførelse er tvers igjennom solid i forestillingen «Jammen, ærlig talt!». Foto: Tom Benjaminsen 

kultur

«Jammen, ærlig talt!» tar med seg publikum fra alvorstynget stillhet til klask-i-låret-latterbrøl når komiker Ingrid Evertsen forteller historier fra sitt eget liv, krydret med litt fri dikting og plettfri komisk timing.

Stålkontroll

Forestillingen starter fem minutter for sent med en stresset Evertsen som lurer på hvor alle scenearbeiderne er, hvorfor hun ikke har fått musikk til showet, og hvorfor ingenting er under kontroll.

Publikum er med på leken fra det øyeblikket lyset slås på, og humrer helt til Evertsen kommer fram til at hun greier å holde fortet uten videre assistanse. Faktisk har hun stålkontroll, og deretter er det tett mellom lattersalvene.

Les også: Evertsen: - Jeg er livredd

Lokalt og gjenkjennelig

Gjennom fortellinger fra ulike deler av livet forteller Evertsen om alt som er skummelt og trist, fra å stå på scenen og kun få servert vann i plastglass (og ikke krystall), til å være verdens mest mislikte person som følge av en jobbtabbe på Prelaten.

Overgangene mellom fortellingene er smarte og smidige, og slik sørger Evertsen for å aldri miste grepet om publikum i løpet av den én og en halv time lange forestillingen.

Det at hun beveger seg innom flere livsfaser gjør at gjenkjennelsesfaktoren blir høy for de aller fleste, og når folk kjenner seg igjen – ja da ler de. Selv om publikum hovedsakelig besto av godt voksne mennesker på premièrekvelden, er det med andre ord ingenting som står i veien for ungdommen dersom de vil få seg en god latter på Kulturhuset i morgen eller på lørdag.

Les også: Humor, sjalusi og romantikk i kulturskolens førjulsballett

Det frie ordet

Evertsen greier, uten stor hjelp fra verken kostymer eller rekvisitter, å formidle lag på lag med gode poenger uten at publikum kjeder seg et sekund. Ordet er fritt, og den ærlige kritikken stikker der den skal når hun tar for seg forskjellene mellom folk på landet og i byen, og følgene en sykehusreform kan få for dem som bor på Yttersia.

Publikum setter stor pris på Evertsens tolkning av ansatte i militæret, lastebilsjåfører og årsaken til alle de stille banklokalene.

Det skorter ikke på verken innlevelse eller teft for timing i det fysiske spillet til Evertsen, og samspillet mellom tekst og fremførelse er tvers igjennom solid. Så hvis du ennå ikke har skaffet deg billetter – løp! For ærlig talt, dette var bra.

Les også: Enestående og alene