Det lå en ukrainsk tone i de fleste sangene de to søstrene presenterte i denne konserten. Pianisten Natalya Pasichnyk, som har bodd ei tid i Sverige, ga publikum også fine introduksjoner på svensk som ga publikum et innblikk i ukrainsk musikkultur som i likhet med her hjemme også har hatt en nasjonsbyggende funksjon opp gjennom historien. I en slik sammenheng ser man da gjerne til folkemusikken, slik Grieg gjorde det i Norge.

Unntakene fra det ukrainske programmet var de kjente «Greske sanger» av Ravel og mindre kjente «Fire masurkaer» av Chopin, musikk som ble skrevet for solo piano, men som en av hans studenter skrev tekster til og bearbeidet for sang og piano.

Sofistikert og enkelt

De to komponistene som var representert i deres program var Viktor Kosenko (1896–1938) og Valentin Sylvestrov (f. 1937). Spesielt Kosenko var sterkt influert av hjemlandets folkloristiske musikk i sitt arbeid, men også i de tre sangene av Sylvestrov som sto på programmet kunne man skjelne enkelte detaljer fra den folkelige ukrainske tradisjonen.

Sylvestrov er en av de ukrainske komponistene som er mest spilt i Vest-Europa. Hans musikk er blitt karakterisert som neoklassisk og postmodernistisk. De tre sangene vi fikk høre i festsalen denne onsdagskvelden var både sofistikerte og enkle på samme tid med en neddempa sang i en folkelig stil og vakre pianostemmer. Det hele fremført i et fantastisk samspill mellom sopranen og pianisten.

Det ga oss som var til stede et både lyrisk og vakkert møte med en komponist som blant anna har skrevet hele syv symfonier.

LES OGSÅ: Med røtter i folkemusikken

Folkesanger

Konserten ble avslutta med fire folkesanger. I programfolderen var tekstene oversatt til engelsk. Som i folkemusikk ellers, handler tekstene også i Ukraina mye om humor og ulykkelig kjærlighet i tradisjonssangene.

Det er artig med folkemusikk; nesten samme hvor den kommer fra, så er det en del elementer i måten den er bygd opp på og i melodikken som gir gjenkjennelse og gjør musikken lett tilgjengelig.

Store utøvere

Både Olga og Natalya Pasichnyk har store internasjonale karrierer som soloutøvere, og de viser på denne konserten at det er en grunn til det de har oppnådd.

Olga viste seg som en flott sanger med stort register og som behersker alle uttrykk. Hun er også en strålende formidler. Der har sangere som har mye erfaring fra opera også en stor fordel når de også inntar konsertscenen.

Natalya er teknisk briljant og i sitt samspill med Olga viser hun at hun også er en god lytter gjennom måten hun tilpasser klaveret til sangen.