SJØGATA: Nordnorsk Kunstmuseum har sammen med Norske Kunsthåndverkere laga ei utstilling som skal vises på flere museer i Barentsregionen. De ansvarlige bak utstillinga «I Craft, I Travel Light» ser på prosjektet som en begivenhet i prosessen med å bygge tillit og nettverk over grensene i nord.

– Vi ønsker med denne utstillinga med kunsthåndverk fra nordområda å vise til en rik estetisk tradisjon. Samtidig vil vi også bidra til å styrke kunsthåndverkets status og identitet, sier Charis Gullickson som fra Nordnorsk Kunstmuseums side har ansvaret for denne utstillinga.

Som medkurator har hun med seg Sigrid Høyforslett Bjørbæk fra Norske Kunsthåndverkere Nord-Norge.

Norsk og russisk

– Vi har også tidligere vist kunsthåndverk i Russland i utstillinga «Potensial» i 2009. Da var det bare norske kunsthåndverkere som var representert. Nå deltar både norske og russiske kunsthåndverkere i utstillinga som åpner i Arkhangelsk 16. oktober, i Murmansk 17. februar neste år og avsluttes i Tromsø i perioden 29. april–24. september, opplyser Gullickson.

KONSEPTUELT: Gabriel Johan Kvendseths verk er et eksempel på den konseptuelle retninga innen kunsthåndverket.

– Dette gir oss enda bedre mulighet til å bygge relasjoner over grensa, samtidig som utstillinga også vil gi et godt bilde på hvor kunsthåndverket i dag står i både Russland og Norge, sier Sigrid Høyforslett Bjørbæk.

Teknikker og materialer

– «I Craft, I Travel Light» vektlegger verdien i lokale ressurser, men også at livet og kulturen er i stadig bevegelse. Tradisjonelle levemåter er trua av moderne påvirkning og en stadig akselererende teknologisk utvikling. Dette åpner for nye muligheter, men hvordan passer tradisjonelle verdier og kunnskap inn i dette bildet? Vi håper dette prosjektet skal kunne bli ei plattform for refleksjon både for et allment publikum og for de aktørene som deltar i det; en arena for fri ytring knytta til problematisering av levemåte og bærekraft i nordområdene, sier Charis Gullickson.

SØLV OG BEIN: Sveitsiske Philipp Spillmann er bosatt i Kautokeino og bidrar til utstillinga med arbeider i sølv og bein.

Uka før utstillinga åpner i Arkhangelsk, vil ei gruppe norske og russiske kunstnere dele erfaringer og teknikker gjennom å arbeide sammen i en workshop. På programmet står blant anna bearbeiding av never og urgamle nenets-teknikker for å flette lasso i skinn.

Blant dem som deltar, er tromsøkunstneren Solveig Ovanger som har reist mye i Russland hvor hun blant anna har lært seg gamle metoder for å garve fiskeskinn. I utstillinga deltar hun med to vegginstallasjoner utført nettopp i fiskeskinn.

Utvider grensene

Utstillinga vil også gi et bilde på den utviklinga kunsthåndverket har hatt i senere tid. Fra tradisjonelt å ha et fokus på materiale, teknikk, funksjon og form, er det i dag stadig flere som har konsept som utgangspunkt i det de gjør, og som skaper objekter som det kan være vanskelig å si om de skal kategoriseres innen kunsthåndverk eller billedkunst.

TRESENG: Marianne Brochs «Hvile» er ei seng laget av fire store trestammer av gran.

– Her har det nok skjedd mer blant norske kunsthåndverkere enn i Russland. Men også her i Norge er det forskjeller. Blant anna vektlegger utdanninga i Bergen mer den konseptuelle tilnærminga enn i Oslo hvor fokus er mer tradisjonelt. Hos yngre og relativt nyutdanna kunsthåndverkere, kan man ofte se på det de skaper hvor de har tatt sin utdannelse, sier Charis Gullickson.