På søndag står Anneli Drecker på Operaen i Oslo. Med seg har hun fått NOSO, for å gjenskape live-suksessen fra Tromsø i fjor. Før den tid er det miksing av nytt album i Kysten studio.

– Den er ferdiginnspilt, og kommer ut i mars. Når jeg tenker meg om er det faktisk den fjerde platen min som kommer ut i mars måned, sier Drecker.

– Det er nok tilfeldighetene som har det til at jeg trekker inn i studio om sommeren og høsten, legger hun til.

Fast oppskrift

I mars i fjor kom nemlig den kritikerroste platen «Rocks & Straws», som ga Drecker tre Spellemann-nominasjoner. Hun forteller at hennes neste plate, som ennå ikke har fått en tittel, er en slags forlengelse av den forrige plata.

– Det er deilig å ta imot så mye god kritikk. Særlig fordi den ikke handler om meg, men dikteren Arvid Hansen. Jeg føler at vi er to kunstnere som fronter dette. Grunnen til at det fungerte så godt som det gjorde, var at det var noe jeg brant for. Mye av min lengsel og tilhørighet fant jeg i diktene hans, sier Drecker, som har brukt diktene til Arvid Hansen til sine melodier, mens Roy-Frode Løvland har stått for oversettelsen til engelsk.

Fant signert diktsamling

– Det var nok ikke helt kalkulert at det skulle bli en forlengelse av det forrige albumet, men så kom jeg tilfeldigvis over en diktbok jeg fant av Hansen. Den var attpåtil signert til meg.

Dermed var inspirasjonen på plass igjen og diktene fikk raskt en melodi, som Drecker allerede hadde komponert og ventet på tekst som kunne passe til.

– Det er litt sykt, men det fungerer slikt at jeg bare ser på et dikt, så skjønner jeg hvilken melodi som skal være til. Jeg føler at det er utrolig befriende bare å synge om snøflak og regndråper. Man må rett og slett bare bli moden til det. Det kommer en tid for det også. Jeg var veldig ferdig med «meg»-, «deg»-, «du»-tekster, eller P3-hits, som man kan kalle det. Det er en tid for alt.

SANGFUGL: Anneli Drecker i Kysten studio hvor hun for tiden arbeider med å ferdigstille sitt kommende album. Foto: Ronald Johansen / iTromsø