Skal danse om fraværsregelen og Trump

Elevene fra første- og tredjeklasse ved danselinja på Kongsbakken ligger i hardtrening foran den årlige Høstdans-forestillingen.

Dansere: Kristin Louise Berglund (venstre) og Hansine Sæverud er tredjeårselever ved danselinja på Kongsbakken og har sammen med to medelever ansvaret for gjennomføringen av forestillingen "Nummerert".  Foto: Haakon Steinmo

kultur

I helga har danserne hatt øvingshelg i Kulturskolens lokaler. Det er tredjeårselevene som har ansvar for koreografi og gjennomføring av forestillingen.

Forestillingen settes opp på Rådstua den 27. oktober. Separate forestillinger vil bli holdt for elever ved Kongsbakken vgs.

– Tittelen på forestillingen er «Nummerert». Vi har tatt for oss ordet tall og tolket det på forskjellige måter, sier Kristin Louise Berglund, tredjeårselev og PR-ansvarlig for forestillingen.

Fraværsgrensen

Et av numrene som utgjør forestillingen heter «10 %» og handler om den mye omtalte fraværsgrensen som ble innført i høst.

– Det handler om å kjempe så hardt for en sak, men å oppleve at ingen tar hensyn til oss som står i det, forklarer Hansine Sæverud, også tredjeårselev samt produsent for forestillingen.

Ekstra sårbare

Berglund og Sæverud forteller at tredjeklassen på danselinja består av bare seks elever og at de derfor er ekstra sårbare for sykefravær. At elever da er tvunget til å dra på skolen når de er syke og smittefarlige kan få store konsekvenser.

– Det første vi merket da vi begynte i august, var at hele skolen gikk rundt og var syke, forteller Berglund.

Trump på programmet

Sæverud og Berglund forteller om et variert program med mange forskjellige budskap. Alt fra samliv til kvinners stemmerett kommer inn i programmet, og sågar Donald Trump gjør en entre.

– Nummeret «En Million Dollar» handler om hvordan det er sykt mye penger for vanlige folk men ingenting for Trump, sier Sæverud, som har koreografien til dette nummeret.

Opp til hver enkelt å tolke

At de ønsker å bruke forestillingen til å kommunisere et budskap er ikke tilfeldig.

– Vi tar opp ting vi ikke nødvendigvis får til å uttrykke på andre måter, forteller Sæverud.

Hun peker på at dans ikke er like direkte som verbal kommunikasjon.

– Det er opp til hver enkelt hvordan man tolker dansenumrene, forklarer Sæverud.

Hardt program

Jentene forteller om øvinger hver dag fra 16.30 til 21.00. Alle deltar ikke på alt, men for tredjeklassingene som både skal danse og koreografere blir det hektisk.

– Det blir fort 8-9-10 øvinger i løpet av fire dager hver uke, forteller Sæverud.

Dette kommer i tillegg til det de gjør på skolen. Det er altså hardt arbeid, men for Berglund og Sæverud er det verdt det når de nå ser at programmet faller på plass og alt begynner å sitte slik det skal.

– Etter så mye stress og så mange tårer, gleder vi oss veldig til forestillingene, sier Berglund og smiler.