Marmor for vår tid

Det er ikke ofte vi får se samtidsskulptur i marmor. Men lørdag åpner Nordnorsk Kunstmuseum utstillinga «Myk marmor» som samtidig blir den første presentasjonen av Håkon Anton Fagerås’ kunstnerskap i Tromsø.
kultur

Utstillinga består primært av skulptur i marmor i tillegg til to verk i støpejern laga spesielt til utstillinga.

– Jeg synes at støpejern danner en fin kontrast til det forfina uttrykket i marmoren, sier Håkon Anton Fagerås, som er den eneste som i dag jobber figurativt med marmor i Norge.

Håkon Anton Fagerås (f. 1975) er oppvokst i Bø i Telemark, bor i Oslo og pendler mellom sitt atelier på Eiksmarka og steinbruddene og atelieret han har i Pietrasanta i Italia. Han er utdanna ved Statens Kunstakademi i Oslo (1997–2001).

Bryter med tradisjonen

Fagerås jobber med et klassisk figurativt formspråk som har røtter helt tilbake til antikken, men han bryter med tradisjonen og fremstiller nåtidas menneskefigurer i hverdagslige situasjoner og ulike livsfaser. Her er ingen Adonis eller Venus, men ærlige skildringer av hverdagsmennesker fra vår egen samtid.

Skulpturene hans er ikke løfta opp på høye sokler. Han tar bort noe av det tradisjonelt opphøyde vi gjerne forbinder med marmorskulpturer. Fagerås har plassert sine på golvet eller så lavt at de befinner seg i vår egen høyde. Slik får de et usminka nærvær.

Nærhet

Slik gir Håkon Anton Fagerås oss en nærhet til skulpturene. Dette understreker han gjennom måten han arbeider på. Han bruker levende modeller; familie, venner og kjente. Han gjør sine skisser direkte i leire, eller ved hjelp av fotografi der det er vanskelig å jobbe med modellen i tilstrekkelig langt tid, som han for eksempel har gjort det med si gruppe med tre babyer – skulpturer som han for øvrig har solgt som utsmykning til barne- og ungdomsavdelinga på Haukeland sykehus i Bergen.

Større muligheter

En nærhet skaper han også ved selv å gjøre selve steinhoggerarbeidet, i motsetning til mange andre kunstnere som arbeider med stein.

– Jeg hogger selv. Det er det som er den største gleda for meg. Det gir meg også en større mulighet til å gjøre valg underveis. Jeg anser selve utførelsen som uløselig knytta til ideen, og den befinner seg i mitt hode, sier Fagerås som dermed har full kontroll over hele produksjonen av sine skulpturer.

Samarbeid

Det er tidligere direktør ved Nordnorsk Kunstmuseum, Knut Ljøgodt, som initierte denne skulpturutstillinga. Etter hvert kom også Vigeland-museet med i et samarbeid om den, og utstillinga ble vist i Vigeland-museet i sommer som den best besøkte utstillinga der på mer enn 20 år. Det er også dette museets direktør, Jarle Strømodden, som mange vil kjenne fra hans tid som intendant i Tromsø Kunstforening, som lørdag kveld vil foreta åpninga av utstillinga.

Søndag arrangerer Nordnorsk Kunstmuseum ei omvisning i utstillinga med kunstneren Håkon Anton Fagerås og konservator Charis Gullickson.