Danse-elevene er klare med egen forestilling

Høstdans er en årlig presentasjon av noe av det som rører seg ved danselinja ved Kongsbakken. Årets forestilling har fått tittelen «Nummerert».

«10 %»: Julia Alieva, Hansine Sæverud, Mia Utkilen Sørensen, Sutthisa Hansen og Solveig Vaeng i Hanne Sabine Bjørdals koreografi «10 %». Begge Foto: Helge Matland 

«90»: Duetten «90» er koreografert av Julia Alieva og danses av Hanna Sabine Bjørdal og Kristin Louise Berglund. 

kultur

Det er elevene i første og tredje klasse som publikum får oppleve på de to forestillingene som vises på Rådstua 27. oktober.

– Førsteklassingene medvirker bare som dansere. I tredje klasse er vi bare seks elever. Fire av oss har utgjort produksjonsgruppa som har stått for å få på plass alt det praktiske som skal til for å lage ei forestilling; alt fra å leie lokaler og engasjere teknikere til å skaffe sponsorer og sørge for PR, opplyser Hansine Sæverud, som er en av de fire elevene i gruppa.

Les også: Jardar skal synge jula inn i Washington

Koreografi og dans

Alle seks tredjeklassingene har også koreografert forestillinga. I tillegg medvirker de også som dansere.

– Vi har prøvd så langt som mulig å la dette være elevenes forestilling. Hensikten med den har vært mer enn bare å skulle vise noe for et publikum. Å la elevene få erfare hva det er som skal til for å lage ei forestilling, har vært viktig. Her har de fått opptre som om de var et danseensemble, sier lærer Marianne Nordnes.

– Vi begynte å jobbe med dette prosjektet like etter skolestart, og har jobba med det gjennom så godt som hele høsten – først med forberedelser og etter hvert også med den kunstneriske delen med å lage koreografier og gjør innstudering av numrene, sier Hansine Sæverud.

Les også: Insomniafestivalen klar med stor talentsatsing

Tall og assosiasjoner

– Tittelen på forestillinga er «Nummerert». Vi har tatt for oss tall, sett på hvilke assosiasjoner ulike tall kan gi og tolker det på ulike måter gjennom koreografiene, sier Kristin Louise Berglund, tredjeårselev og PR-ansvarlig for årets Høstdans.

– Når det er en koreografi som heter «10 %», så vil alle elever på videregående skole tenke på noe av det som har opptatt oss mest dette høstsemesteret, nemlig den nye fraværsregelen som nå er blitt innført, og som skaper både frustrasjon og praktiske problemer for flere enn bare oss som berøres direkte, sier tredjeklassingen Julia Alieva.

Men hva som forbindes med et tall trenger ikke være så opplagt som dette eksempelet. Det kan også være høyst individuelt hvilke assosiasjoner et tall kan gi.