15. juni er det urpremière på «Odysséen – Everything is a remiks» på Rådstua. Noe klassisk tolkning av en av verdens mest kjente fortellinger, kan du derimot ikke forvente deg.

– For å ta et så gammelt verk inn i vår tid, fant jeg ut at jeg kunne involvere moderne musikk. Jeg begynte å leke med ideen om elektronisk musikk og klubbstemning, og da DJ Runther kom inn i prosjektet, falt de siste bitene på plass, sier Valkeapää, og legger til:

– Jeg bruker stemmen min som et eget instrument, og bruker lag på lag med lyd for å fortelle historien til rytmen som Rune (jour.anm. Rune Winther aka DJ Runther) skaper for å lage resonans mellom denne gamle historien og verden vi lever i i dag.

Konsertteater

lag på lag: Regissør Svein Harry Schöttker Hauge og Ida Løken Valkeapää øver på «Odysséen – Everything is a remiks» i atelieret til Valkeapää på Kysten, og jobber med lag på lag med musikk, historie og stemmer.

Regissør Svein Harry Schöttker Hauge er svært begeistret for prosjektet, og mener de har kommer fram til noe unikt som ingen har opplevd før.

– Ida er alene på scenen med DJ-en i bakgrunnen. Både musikken og stemmearbeidet skjer live under hver forestilling, så ingen forestilling vil bli lik. Folk kan danse og bruke kroppen sin eller se på dette som en vanlig uvanlig teaterforestilling. Det blir konsertteater med alt du forventer av en klubbkonsert med mye lyd og lys, og delt opp i flere sett.

Egen tolkning

Foto: Mats Gangvik.

Sammen med dramaturg Tale Næss har hun bearbeidet det klassiske verket sammen med deres egne tekster. Budskapet er det samme: Vi er alle flyktninger på vårt eget vis og vi er alle på en reise.

– For min del trenger ikke all teater å være superrelevant, men det bør si noe om hvor jeg er og hvor vi som samfunn er på vei. Etter å ha lest et essay av Trond Berg Eriksen som handlet om landflyktighet som en menneskerett, og som brukte Homers «Odysseen» som et referansepunkt opp mot flyktningkrisen, tok jeg virkelig tenning på ideen. Vi har sett på det vi har til felles med Homers historie i dag og på det europeiske fellesskapet som er i oppløsning. Du trenger ikke å kjenne til «Odysseen» for å komme på forestillingen, for jeg bruker litt av den og krydrer med litt privat snacks og egne referanser, forklarer Valkeapää.