Det var en spent kunstner som var på plass i Tromsø fredag. Gundersen, opprinnelig fra Bodø, har vært keramiker og billedkunstner gjennom en årrekke, men har de siste årene jobbet med fotomontasjer med fokus på landskap og hus. Utstillingen «Transition Times» er derimot noe helt nytt.

– Jeg fikk et behov for å gjøre noe helt nytt og utfordre meg selv. Jeg hadde behov for å uttrykke noen følelser og en symbolikk som jeg ikke klarte å få fram ved bruk av hus og landskap, og da måtte jeg tvinge meg ut av komfortsonen min, forteller Gundersen.

«Gjenfødt»

De siste to årene har Gundersen slitt mye med smerter og har i perioder ikke kunne gå. I februar fikk hun operert inn en ny hofte, og livet som smertefri har vært en del av bakgrunnen til den nye retningen i uttrykket hennes.

– Jeg hadde allerede jobbet en stund med det nye prosjektet, men forkastet alt etter operasjonen. Det høres veldig klisjé ut å si det, men det var faktisk som om jeg ble født på ny. Jeg løp rundt på sykehuset etter operasjonen og alt var forandret. Jeg så alt med nye øyne og startet på prosjektet på nytt og med enorm glede, sier Gundersen.

Fotomontasjer: Bildene til Gundersen er som et puslespill satt sammen av forskjellige bilder for å fange visjonen og symbolikken kunstneren hadde i hodet sitt.

– Nervøs

Utstillingen er todelt, den ene delen med landskap og hus-baserte bilder som kjennere av Gundersens arbeid vil lett kunne gjenkjenne. Den andre delen har tatt utgangspunkt i kvinnelig modeller. Det er også første gang Gundersen jobber med mennesker på denne måten.

– Jeg er skitnervøs, og har vært det siden jeg startet med dette arbeidet. Jeg har tvilt på alt og gått utrolig mange runder, og nå skal det vises for folk for første gang. Det blir spennende å se reaksjonene, sier kunstneren.

– Jeg har utforsket det sårbare som ligger i nakenhet og femininitet gjennom min linse som kvinne selv. Det er et perspektiv man ikke får se så ofte. Det er sensuelt uten å være seksualisert.