Den musikalske kvaliteten slår mot oss fra første scene der vi blir møtt vakker klostersang leda an av Ingebjørg Kosmo som Abedissen, og i Yngvar Julins funksjonelle marmorscenografi som skifter karakter ved hjelp av projiserte bilder.

Vi flytter oss ut i et alpelandskap og blir umiddelbart truffet av Maria Nohrs fantastiske mezzosopran der hun som novisen Maria Rainer har tatt turen ut av klostermurene for å oppleve sine barndoms fjell.

Litt senere møter vi de sju von Trapp-barna og blir slått av både sangen og spillegleden de gir oss. På scenen på premièren var Pernille W. Sandøy, Gabriel Hasani Holland-Nell, Benjamin Valio, Anne-Sofie Bræck, Karen Nergård og Viena Østvang. Alle fortjener å bli trukke fram for strålende innsats.

Grunnmuren

Når vi så legger til et svært velspillende orkester med 14 musikere fra Nordnorsk Opera og Symfoniorkester, så har vi det som danner forestillingas grunnfjell.

Musikalsk leder og arrangør Simon Revholt har gjort en svært god jobb både i forhold til den enkelte sanger, med orkesteret og hvordan de enkelte elementene fungerer sammen som en helhet.

KJÆRLIGHET: Kjærligheten seira mellom Kaptein von Trapp (Sondre Krogtoft Larsen) og Maria Rainer (Maria Nohr) som kom til hans hjem for å bli guvernante for hans sju morløse barn. Foto: Marius Fiskum

Stor produksjon

Hålogaland Teaters oppsetning av «Sound of Music» er en stor produksjon, og det er mye som skal klaffe, og det gjør det også.

Det musikalske er nevnt. Ensemblespillet sitter og koreograf Hege Holte Østby har vært god å ha for å «administrere» de mange medvirkendes bevegelser på en stor scene.

Regissør Ivar Tindberg gir oss ei varm og nær forestilling. Vi kommer godt inn under huden på de sentrale karakterene i forestillinga.

Den gir oss varme, først og fremst gjennom forholdet mellom guvernanten og barna, men også mellom abbedissen og Maria. Her er kjærlighet. Gjennom Svein Harry S Hauges frodige framstilling av Max Detweiler oppstår også en god porsjon humor. Dramatikk er det i forholdet mellom eldstedattera Louisa von Trapp og telegrambudet Rolf spilt av Kyrre Vanebo og i forholdet mellom Kaptein von Trapp og Maria.

BARNA: En strålende innsats fra de unge sangerne og skuespillerne som spilte von Trapp-barna er viktig for totalopplevelsen av «Sound of Music». Foto: Ronald Johansen / iTromsø

Men den virkelige dramatikken kommer helt mot slutten. Vi befinner oss i Østerrike. Året er 1938. Tyskerne gjør sitt anschluss, og Kaptein von Trapp nekter å bøye seg for de nye nazistiske makthaverne. Det setter både han og familien i fare. For å berge seg legger han ut på en dramatisk og farefull flukt ut i det uvisse.

Dermed får forestillinga en aktualitet gjennom en direkte en parallell til det mange mennesker opplever i dag.

Samla sett blir Hålogaland Teater og NOSOs «Sound of Music» en musikal som lever opp til forventningene, og kanskje vel så det. Den står fjellstøtt.