På onsdag 18. oktober ble «Arctic opera festival» Åpnet med en mer intim og folkelig vinkel på det de fleste i dag assosierer med opera. Nemlig operaen ramsalt. Operaen ble framført av tre musikere med utdanning fra konservatoriet og et kor. Målsetningen med ramsalt var å fremføre opera sjangeren på en måte som er attraktiv for de som ellers ikke ville dradd for å se en opera.

Dette klarer operaen ramsalt. Her har sopranen Åse Helén Krystad oversatt utdrag fra flerfoldige av operaklassikerne til Nordnorsk. Ikke nok med det men hun har også satt handlingen i de forskjellige utdragene til en mer Nord-Norge appellerende kontekst. For eksempel blir frisøren Figaro til altmuligmannen Jan Hugo. Bannskap og grisete tekster blir brukt til å forsterke Nord-Norge stevningen.

Dette er absolutt med på å gjøre operaen mer folkelig og lettere fordøyelig for de som kanskje ikke er blitt fostret opp på opera. Ramsalt motbeviser mange av fordommene som mange har imot opera.

Intim setting med toast master

Når man snakker om opera tenker de fleste på en pompøs forestilling på tysk eller italiensk med store rekvisitter og et fullt symfoniorkester. Men ramsalt tar altså plass i Tromsøs kulturhus lille sal, der det var plassert bord her og der så man for en slags bar følelse. I tillegg ble operaen framført av to vokalister og en pianist, i tillegg til et kor som var med noen ganger.

Altså ikke noe symfoniorkester. Den akkompagnerende pianisten Sveinar Aase fortalte i mellom hvert stykke litt om bakgrunnen til oversettelsen og historien bak det neste operautdaraget. Dette gav ham en rolle som kan minne om brudens snakkesalige bestevenn som har fått tildelt oppgaven som toastmaster.

Disse pratepausene mellom stykkene kunne ofte gjøre mer vondt en godt, med vitser som ikke alltid traff og som ofte ble dradd ut litt for lenge. Men samtidig bidrar også dette til den folkevennlige og intime stemningen.

Grov humor

Gjennom utdrag fra operahistorien framstilte disse tre musikerne et Nord-Norge der de det viktigste i live er fiske og sex. Dette blir vist gjennom mye grov humor som ofte ble utspilte mellom de to sangerne.

I tillegg til de vittige vitsene til «toast masteren» som for eksempel når en mobil ringte i salen hvorpå pianisten Sveinar Aase sa «den kan æ og» og imiterte ringetonen på piano. Publikum brøt stadig ut i latter.

Selv om humoren noen ganger kan bli litt trangsynt og ikke alltid treffe det yngre publikum.  Men jevnt over landet humoren godt blant publikum.