Debuterer som HT-komponist: – Forestillinga handler om vanskelige følelser

Aggie Peterson har laget musikken til et nytt teaterstykke med barn og kjønnsidentitet som tema.

TIL TEATERET: Tromsø-musikeren Aggie Peterson har skrevet musikken til forstillinga «Tobias og dagen det smalt», som blir hennes første samarbeid med Hålogaland Teater.  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

kultur

Etter å ha jobbet med filmmusikk og TV har Tromsø-musikeren nå tatt steget inn i teateret. Aggie Peterson har skrevet musikken til forestillingen «Tobias og dagen det smalt», som er produsert i samarbeid med Rimfrost Teaterensemble.

– Jeg har laget musikk for teater tidligere, men ikke for Hålogaland Teater. Jeg har hatt lyst til å jobbe på HT kjempelenge, så jeg er veldig glad for dette samarbeidet, sier Peterson.

Vanskelige følelser

Teaterstykket har premiere 23. november, og det kunstneriske teamet er inne i siste fase av forberedelsene. Stykket er skrevet for barn, men passer også godt for voksne, mener Peterson.

– Jeg tror at forestillinga vil passe godt for barn og voksne å se sammen. Den handler om vanskelige følelser, men er ikke moraliserende eller belærende, utdyper hun.

Peterson beskriver samarbeidet med regissør Morten Røsrud som givende.

– Vi har snakket samme språk hele veien, så jeg håper å jobbe mer på denne måten. Nå har jeg blitt voksen, og begynt å like å jobbe sammen med andre folk, ler hun.

Kjønnsroller «i vinden»

Peterson trekker fram erfaringen fra NRK barne-TV, der hun har skrev musikken til det Tromsø-baserte programmet «Kråkeklubben», som spesielt nyttig i arbeidet med «Tobias og dagen det smalt».

– Jeg har jobbet alene, eller sammen med Per (Martinsen – ektefelle, journ.anm.), i så mange år inni vårt eget «elektroniske nerdemiljø» – men det som er gøy med teater, TV og film er å jobbe sammen med mange flinke folk der helheten blir noe spesielt.

– Hvilket forhold har du til temaet «barn og kjønnsidentitet? Ifølge teateret er dette første gang denne problematikken takles på en norsk teaterscene.

– Kjønnsroller og slikt har vært tematisert andre plasser i senere tid, så det er litt «i vinden». I og med at jeg selv har barn midt i målgruppa til denne forestillinga, synes jeg temaet er interessant i et større perspektiv. Ingen av barna som har sett prøveforestillingene har syntes at det var rart at Cecilie vil bli Tobias. Slike ting er ikke så uvanlige nå, som det var da jeg vokste opp. Mitt inntrykk er at det er lettere å være annerledes i dag, og denne forestillinga kan ufarliggjøre denne problemstillinga ytterligere.

Mer tid til å jobbe med musikk

Mye av Tromsø-musikerens musikk er gitt ut under artistnavnet Frost, men musikken til den nye forestillingen er annerledes enn den til Petersons alter ego.

– Musikken til forestillinga er laget elektronisk, så lydlandskapet har kanskje litt til felles med Frost – selv om det ikke er noe sang i stykket. Musikken er litt melankolsk og atmosfærisk, og dette er stemninger som preger mye av musikken jeg lager, sier hun.

Tidligere i år trappet Peterson ned sitt engasjement som kommunikasjonsrådgiver for NOSO til en 60-prosentstilling. Grunnen var et ønske om å få mer tid til å jobbe med egen musikk, men noen ny musikk under Frost-navnet vil hun verken garantere eller utelukke.

– Å jobbe med denne forestillinga kunne jeg ikke ha gjort, om jeg hadde en hundreprosentjobb i utgangspunktet. Jeg skriver en del låter for andre, og det er viktigere for meg å lage musikk enn å ha den som karriere.

Jobben med Petersons neste teaterprosjekt er allerede i gang.

– Jeg har begynt å skrive på et prosjekt som heter «Knokla», sammen med Elin Danielsen Produksjoner her i Tromsø. Der jobbes det fortsatt med finansiering, men det kommer muligens neste høst, avslutter hun.